Inside Out – Nederland versus andere landen

Inside Out – Nederland versus andere landen

De kappersbranche, of breder nog, de beauty industrie in Nederland staat al jaren onder druk op vele verschillende manieren: de bezoekfrequentie van consumenten neemt nog steeds verder af, de prijzen van energie, huren, personeel en ook van producten en diensten nemen steeds verder toe en het aantal kleinere salons of zzp-ers neemt toe, waardoor de strijd om de consument steeds belangrijker en daardoor steeds moeilijker en soms ook grimmiger wordt.

En helaas is de Corona-periode een nog verdere katalysator gebleken voor enkele van deze ontwikkelingen …

 

Een gefragmenteerde markt

Maar staan wij hierin dan alleen en is het in het buitenland dan zoveel beter? Nee, absoluut niet!

Sterker nog: in sommige landen buiten Nederland komen daar nog andere uitdagingen bij, zoals de veel ruimere mogelijkheden tot stoelverhuur en de opkomst van zogenaamde salon suites (gecombineerde kleinere salons of kleinere ruimtes die verhuurd worden in 1 groot gebouw met een algemene receptie), met name in Amerika en Engeland, waardoor de hele markt nog gefragmenteerder en moeilijker te controleren en reguleren is.

 

Extra obstakels

Of bijvoorbeeld meerdere nieuwe of strengere regels omtrent het openen van een salon, zoals een Meisterpflicht (een extra opleiding bovenop je kappersopleiding om een salon te mogen leiden en/of openen) in Duitsland en Zwitserland of extra belastingen wanneer je een eigen onderneming start in verschillende landen in Oost-Europa.

Voor zzp-ers wellicht interessant, maar voor kappersondernemers die graag verder willen en ook wat groter willen en durven denken lastig(er).

 

Maak het verschil

Wanneer je de kappersbranche buiten Nederland bekijkt kun je concluderen dat vele van onze uitdagingen in het buitenland niet veel anders zijn, ongeacht naar welk land je afreist. Er zijn dus evenveel overeenkomsten als er ook verschillen zijn.

En dus komt veel uiteindelijk neer op verschillen in (ondernemers-)cultuur en klimaat en een zekere mate van creativiteit en durf, waarmee je, ook in de huidige markt, nog steeds het verschil kunt maken.

 

Open voor nieuwe ontwikkelingen

Wanneer we naar de landen om ons heen kijken, dus Engeland, Duitsland, België en Frankrijk, dan kunnen we zeker concluderen dat het gemiddeld gezien nog helemaal zo slecht niet gaat in ons eigen land! Nederlanders zijn over het algemeen minder terughoudend en minder afwachtend wanneer het gaat om nieuwe ontwikkelingen, extra services en dienstverlening en het uitproberen van nieuwe producten of concepten.

Niet voor niets worden nieuwe concepten, nieuwe ontwikkelingen en innoverende producten vaak als eerste in Nederland geïntroduceerd, vaak als test markt, om vervolgens, al dan niet in aangepaste vorm, in andere landen geïntroduceerd te worden.

 

Wij kijken verder

Maar ook de Nederlandse kapper is vaak veel creatiever en adaptiever dan zijn of haar collega´s in het buitenland, zowel op het creatieve vlak als ook als kappersondernemer!

Wij zijn reislustig en kijken graag over de landsgrenzen heen, wij bezoeken niet alleen beurzen of congressen in eigen land, maar ook in het (nabij gelegen) buitenland, wij staan (meer) open voor feedback en voor tips van collega-kapper ondernemers.

 

Kortom: het is goed om af en toe om ons heen te kijken en te zien wat er elders gebeurt, maar het is vooral ook goed om steeds weer tot de conclusie te komen: onze Nederlandse kappersbranche is een branche om trots op te zijn!

 

Robin Schenke
CEO / Managing Director van TRINITY haircare AG

www.tailorsgrooming.com
www.trinity-haircare.com

e-mail: robin@trinity-haircare.com

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed