Wordt seizoenswerk het nieuwe normaal?

Wordt seizoenswerk het nieuwe normaal?

Vandaag wil ik het graag met je hebben over de toekomst. Niet dat ik een glazen bol heb om in te kijken, maar ik heb het idee dat het ondernemersvak in de beauty branche wel eens drastisch kan gaan veranderen. 

Het zal mij niets verbazen als de kapper een soort van seizoenswerk gaat worden. Net als de strandtenten in Scheveningen of de ijssalon in de stad. Bijvoorbeeld 9 maanden per jaar behandelen en 3 maanden dicht.

Klinkt best raar hè?  Maar als je kijkt naar de afgelopen 2 jaar, dan komen we echt al wel in de buurt.

Ik begrijp dat je hier boos en verdrietig over bent. En helemaal los van het feit of het nu wel of niet nodig was. Of een lockdown nu echt de beste oplossing is…. Want van die discussie blijf ik graag weg. Zul je hier wel over na moeten denken.

Als je dit niet doet, zal het je elke keer weer overvallen. Zul je je elke keer weer slachtoffer voelen van de maatregelen.

Wat nou als je het eens om kan draaien? Geen slachtoffer zijn, maar je verantwoordelijkheid nemen. Je verantwoordelijkheid ten opzichte van jezelf, je gezin, je business en je personeel.

Als jij die verantwoordelijkheid kunt pakken en jouw business zo kan inrichten, zul je geen financiële stress meer ervaren en je veel minder snel het slachtoffer voelen.

Dat betekent dus dat jij je bedrijf anders moet gaan inrichten. En dat kan op heel veel verschillende manieren.

Onlangs heb ik deze theorie of mening van het seizoenswerk in de groep van mijn winsttraject gegooid om te kijken wat de reacties zouden zijn.

Het waren uiteenlopende reacties, van verbaasd, kan het niet geloven dat het echt zo zal gaan naar ja dat verwacht ik ook en ben al aan het nadenken wat ik wil met mijn business. Om deze toekomstbestendig te maken.

Het was ook leuk om de verschillende ideeën te horen. Je kunt dit natuurlijk op heel veel verschillende manieren aanvliegen, maar heel belangrijk is om even terug te gaan naar jouw basis, jouw gevoel. Wat past er bij mij als ondernemer? Wat past er bij mijn onderneming?

Want alleen als jij er volledig achter staat, zal het gaan slagen.

Verschillende voorbeelden van hoe je jouw bedrijf bestand kunt maken tegen het seizoenswerk. Ik noem het nu maar even seizoenswerk, heb er nog geen andere naam voor kunnen vinden. Het voelt niet helemaal passend, maar dan weten jullie in ieder geval wat ik bedoel.

Stel dat je 9 maanden per jaar open mag, dan zou je je salon zo in kunnen richten dat je in 9 maanden de benodigde omzet draait, wat je normaal in 12 maanden draait.  

Dit vergt wel de nodige aanpassing in je salon. Efficiënt werken, prijzen verhogen, aanbod veranderen. Je aanbod zal slimmer neergezet moeten worden, waardoor je meer omzet draait. Bijvoorbeeld met combinatiebehandelingen, abonnementen of meer product verkoop.

Maar als dat je lukt, heb je geen stress in de maanden dat je je salon dicht moet houden. Deze maanden kun je gebruiken om nieuwe ideeën uit te werken, samen met je team trainingen te volgen en misschien wel gewoon uit te rusten.

Je kunt natuurlijk ook een ander verdienmodel naast je behandelingen in de salon opzetten. Heel bekend is natuurlijk de webshop waar producten verkocht worden. Als je dit als verdienmodel wil inzetten om de maanden dat je dicht bent te compenseren, dan zul je ook aan je webshop tijd moeten besteden gedurende het hele jaar. Is de shop goed ingericht, staan de juiste teksten bij de producten, is de shop up to date. Hoe vindbaar is de shop in Google.

Ook hier zal echt wel even tijd in gaan zitten om er een volwaardig verdienmodel van te maken. Maar heel goed mogelijk.

Wellicht heeft jou salon een specialisatie.  Bijvoorbeeld als je een natuurkapper bent, of je hebt een speciale verftechniek die je gebruikt. Je zou dan in de tijden dat je salon dicht is, trainingen kunnen verzorgen. Dit kun je in real life doen, als dat op dat moment mag. Maar je zou er ook over na kunnen denken om een online training te maken, waarin je jullie kennis overbrengt. 

Wat ook veel naar voren kwam in de groep was stoelhuur. Als je niet altijd al je stoelen gebruikt, kun je deze ook verhuren aan een zzp’er. Zodat je gedurende het jaar extra inkomsten genereert. 

Er zijn heel veel andere verdienmodellen te verzinnen, maar zoals ik al eerder zei, jij moet het voelen en de kansen ervan zien.

Wat je ook gaat doen en hoe je het ook gaat inrichten is helemaal aan jezelf als ondernemer. Misschien ook eens leuk om met je team te brainstormen. Mijn ervaring leert dat ook jouw teamleden graag met je meedenken.

Maar dat je wat gaat doen en je voorbereid op wat er ook gaat komen, dat is eigenlijk de boodschap die ik aan je wilde meegeven.

Ik (en jullie zelf waarschijnlijk ook) heb genoeg financieel en mentaal leed gezien bij de ondernemers om mij heen de laatste jaren. Het is klaar met slachtoffer zijn, het is tijd om de leiding te pakken over je eigen leven.

Liefs, Sandra

 

Sandra Houvast is dé winstadviseur voor beauty ondernemers. Sandra Houvast
In haar winsttrajecten werkt ze nauw samen met de saloneigenaar om alle aspecten van de salon gezond te maken. Zodat zij daarna echt rust, inzicht en winst gaan ervaren.

Meer weten? Kijk op: www.houvastwinstencijfers.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed