Op Haren & Snaren #12

Op Haren & Snaren #12

Walter Postma is Kapper en Haarwerk-leverancier bij KapsalonRosa.nl, en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland. Als hobby schrijft deze ondernemer (song)teksten voor Lyricle.nl.

In deze column schrijft hij over zaken uit het dagelijks leven, bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen…

 

Website …

Jaren geleden had ik een klant die handig was met computers en aanbood om voor mij een website te “bouwen” tegen een alleszins redelijk tarief.
Veel salons met een website waren er destijds niet, behalve de grotere ketens en salons uit het hogere segment.
Wat was ik trots; Ik, kappertje uit een klein dorp, zou straks toch maar mooi een website voor mijn bedrijf hebben, we zouden overal ter wereld op een beeldscherm kunnen verschijnen, grenzen zouden vervagen, cliënten uit de hele wereld zouden ons kunnen vinden en ik voorzag een internationale doorbraak en…  en…  en…
…PIEP…

 

Realiteit  …

Wéér hing mijn website-bouwer aan de telefoon met vragen over de lay-out, teksten, plaatjes etc.
Ik was net even lekker aan het dagdromen toen hij me weer met beide benen op de vloer zette met zijn vragen;
Wereldberoemd via mijn website? Vergeet het maar!
Hooguit wereldberoemd in eigen dorp.

Onderzoek …

Omdat er zoveel specifieke vragen gesteld werden ging ik op onderzoek uit om te kijken wat anderen zoal op hun pagina`s hadden staan. Ik kwam een hoop, voor mijn gevoel, grootspraak tegen;
Een keten waarbij iedereen uit het vak wist dat de medewerkers een hele hoge omzet target per minuut opgelegd kregen ,presteerde het om op hun site “aandacht voor de klant” centraal te zetten,. Elders zag ik “kwaliteit is geen toeval” staan bij een keten waar zoveel mogelijk mensen per uur de deur uit geramd moesten worden.
Ik vond het nogal verwarrend; moest ik gaan liegen om mijn salon beter te laten lijken dan hij was, of hoe zat dat?

Gelukkig …

Bij de ketens werd ik niet zoveel wijzer, dan maar wat salons uit het hogere segment bezocht.
Gelukkig vond ik daar de inspiratie voor mijn teksten wél, louter en alleen omdat deze pagina`s niet uitblonken in marketing kreten maar juist de sfeer en werkwijze van de salon beschreven.
Dáár kon ik wat mee !!

Wie zijn wij …

Op dat moment begon het in mijn bovenkamer te donderen en te bliksemen; wanneer ik inspiratie krijg om teksten of songs te schrijven gaan bij mij de deuren dicht, zonder ik mij totaal af en schrijf alles wat bij me binnen komt op. Later ga ik dan “strepen” om te zorgen dat het leesbaar wordt en uiteindelijk tot de kern van het verhaal komt, en wat bleek?
Ik had geen idee wat ons onderscheidend vermogen was !!

Marketing blabla …

Ook ik maakte me schuldig aan wervende teksten als “onze salon is er voor iedereen” ,”jong tot oud” “kwaliteit”, ”aandacht” en “gezellig”, maar niets wat bezoekers van de site het idee zou geven dat dit dé salon was waar zij hun hele leven al naar op zoek waren.

Belachelijk  …

Pffff….Ik , die altijd zo lekker met woorden kon goochelen , wist niet eens wie ik was en waar ik voor stond, dus hoe kon mijn team dat dan weten?
Ik voelde me op slag een beetje belachelijk worden. Ik besloot dat het tijd was voor een moment van zelfreflectie;
Wat vond ik nu eigenlijk belangrijk? Waar werd ik zelf blij van en wat wilde ik zijn?

Spiegel …

Kijkend in de spiegel zag ik iemand staan die ontzettend hard werkte, héél véél deed in de salon en daarbuiten omdat ik wel in de gaten had dat sociale binding tegelijkertijd klantenbinding betekende. Ik deed erg mijn best maar kwam niet waar ik wilde zijn.
Ik raadpleegde een aantal mensen met kennis van zaken en begon uit te filteren waar de salon in uitblonk;
– Haarwerken
– Hoofdhuidproblemen
– Haarverzorging
– Opleidingen
…………………opleidingen?…..Opleidingen !!

Eureka  …

Langzaamaan werd het me duidelijk;
Wij waren een verdomd goed getraind team!
“Never stop learning” was ons credo, er was altijd iets te leren en daar waren wij bij !
Géén marketingverhaal, maar de waarheid, ontegenzeggelijk bewezen:
We volgden destijds veel trainingen extern, hielden regelmatig trainingsavonden en leidden leerlingen op die vaak gewild waren bij collegae of uiteindelijk bij ons bleven werken.
Dát was onze kracht!

Wij.waren.het.best.getrainde.team.in.de.wijde.omgeving.

Punt!

(of dit zo gebleven is vertel ik in een volgende blog)

 

… Beloof nooit iets wat je niet kunt waarmaken; Wat je niet bent kun je ook niet zijn …

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.