Hoe kies je een geschikt merk voor in je kapsalon?

Hoe kies je een geschikt merk voor in je kapsalon?

Of je nu na verloop van tijd toe bent aan vernieuwing, of dat je net gaat starten met je kapsalon en op zoek bent naar een geschikt merk: makkelijk is anders. Deze vraag wordt niet alleen veelvuldig gesteld in de Facebookgroepen voor kappers, maar dit is ook een onderdeel dat vaak aan bod komt bij mijn klanten tijdens het coaching programma. Logisch, want een geschikt merk kiezen om mee te werken in je kapsalon is niet iets als kiezen wat je vanavond gaat eten. Er is zoveel keus, en wil je het goed aanpakken, dan kun je beter niet over één nacht ijs gaan. Dus: waar moet je allemaal aan denken? Ik ga je helpen!

 

Past het bij jouw kapsalon?

 

Deze klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar toch is dit vaak een stap die nog niet voldoende wordt onderzocht. Als je een merk met bijbehorende producten gaat kiezen is het belangrijk te kijken of deze past bij de visie van jouw salon. Dus: Waar sta je voor? Wat vind je belangrijk? Wat wil jij uitdragen? En daarnaast: past het merk bij de doelgroep van jouw salon? Wat vinden zij belangrijk? Wat moet het merk/product voor hen als toegevoegde waarde leveren? Wat willen ze uitgeven? Wat mij betreft is dít het startpunt wanneer jij je gaat oriënteren naar een nieuw of ander merk voor jouw kapsalon.

 

Past het bij jouw werkwijze en gewenste resultaat?

 

Ga vervolgens na: wat moet het merk/product doen voor mijn werkwijze en gewenste resultaat? Ga jouw werkwijze en behandelingen stap voor stap na en krijg duidelijk wat hierin belangrijk is voor in jouw kapsalon. Bijvoorbeeld: ben jij gespecialiseerd in prachtige balayages in uiteenlopende blondtinten, dan kies je niet voor een merk met maar 2 tinten toners en geen productlijn voor blond haar. Op deze manier kun je erachter komen wat een merk voor jou moet kunnen betekenen.

 

Zijn de voorwaarden van jou en de leverancier een match?

 

Verder is het belangrijk in jouw zoektocht na te gaan wat de voorwaarden en werkwijze zijn van de leverancier. Dan kun je kijken of er een match is. Vind je het bijvoorbeeld belangrijk dat producten exclusief bij de kapsalon verkrijgbaar zijn en niet online? Wil je naast via de vertegenwoordiger ook online je bestelling kunnen doen en hoe snel moet het binnen zijn? Wat wordt er aangeboden qua scholing en support? Wat verwacht de leverancier omtrent presentatie van de producten in jouw kapsalon? Wat is de startorder en welke voorwaarden horen daarbij? Bestaat er de mogelijkheid testers te bestellen? Is er marketingmateriaal beschikbaar? En zo zijn er tal van vragen die belangrijk zijn helder te krijgen voor jezelf én goed na te vragen bij jouw potentiële nieuwe leverancier.

 

Kun jij (en jouw personeel) hier HELEMAAL achter staan?

 

Het allerbelangrijkste is dat jij wanneer je een keuze maakt voor een merk met bijbehorende producten voor je kapsalon, inclusief je eventuele personeel, er HELEMAAL achter staat. Want jouw klanten merken dat, jij straalt het uit, je brengt het enthousiasme over en dat zorgt o.a. voor een stijging van je verkoop én klanten als wandelend reclamebord. Dus voordat je een keuze maakt: oriënteer je breed en zorg dat je helder hebt waar je naar op zoek bent. Op basis daarvan kun je gaan selecteren. Test ook uitgebreid de producten, doe onderzoek bij je klanten, en ga dan pas over tot jouw keuze. Heel veel succes met kiezen als jij op zoek gaat naar een nieuw of extra merk voor in jouw kapsalon! Heb jij hier vragen over of ben je benieuwd of jij al goed op weg bent? Stuur me een berichtje via Instagram en ik kijk vrijblijvend met je mee!

Liefs, Charlotte

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed