Nieuwkomer van de maand juni

Nieuwkomer van de maand juni

Elke maand komen er weer een heleboel nieuwe kapperszaken bij. Ambitieuze kappers met een droom om hun eigen business te starten. Wij lichten graag elke maand een van deze nieuwkomers uit om hen een podium te geven. Deze maand is de ‘Top Hair nieuwkomer van de maandHaar Metropool.

Dames, kunnen jullie iets kort vertellen over de kapperszaak? Wanneer zijn jullie gestart?

“Wij zijn Tanja Schipper, Demi Schipper en Vera Spit. We waren allemaal werkzaam bij dezelfde kapsalon toen de eigenaar besloot om te stoppen per 1 maart. We hadden alle drie altijd al de ambitie om voor onszelf te beginnen en dit was dan ook het juiste moment! We hebben toen besloten om met z’n drieën onze eigen salon te starten. Na een zoektocht voor het perfecte plekje voor onze salon vonden we een prachtig pittoresk pandje in het centrum van Oldenzaal. Na een fikse verbouwing zijn we zaterdag 14 maart 2020 geopend. Helaas moesten we na een paar dagen vanwege het coronavirus onze deuren alweer sluiten.

Wij hebben dan ook maandag 20 Mei 2020 de opening voor de tweede keer herbeleefd!”

Waarom wilden jullie je eigen kapperszaak beginnen? 

Tanja: “Het kappersvak is mijn passie, Ik heb bijna twintig jaar bij een topsalon in Enschede gewerkt, waar ik vanwege rugklachten een aantal jaren geleden moest stoppen. Vorig jaar ben ik per toeval weer het kappersvak ingerold om onze vorige werkgever bij te staan als salonmanager.”

Demi:  “Ik ben op mijn zestiende begonnen in het kappersvak. Ik ben opgeleid bij een salon waar je als stagiaire heel veel kunt leren.
Vanuit daar heb ik bij meerdere salons heel veel ervaring op gedaan. Ik heb altijd bij de salons gewerkt in het hogere segment, dus niet zomaar een salon. Ik wil het beste uit mijn vak halen en volg dan ook regelmatig trainingen, cursussen etc om helemaal up to date te blijven in het kappersvak. Ik hou van variatie in mijn vak, en naast het knippen en kleuren van klanten zet ik extensions, doe ik wenkbrauwen en ook verzorg ik visagie voor o.a bruidjes etc.”

Vera: “Na gewerkt te hebben bij diverse salons in de regio, vonden we het tijd om voor onszelf te beginnen. Ik heb samen met Tanja en Demi een eigen missie en visie. Een bezoek aan onze salon moet een beleving zijn een echt ‘momentje voor jezelf’. Onze salon straalt een huiselijke ongedwongen sfeer uit. Een salon waar iedereen zich op zijn /haar gemak voelt. Daarnaast hebben we met z’n drieën zoveel kennis en specialisatie in huis. Door dat te bundelen hebben we een sterk concept neergezet.”

Heb jullie een kapperszaak aan huis of in een pand?

“Onze salon bevindt zich in het mooiste pandje van Oldenzaal, Deurningerstraat 29A.”

Wat vonden jullie belangrijk aan de inrichting van de salon? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

“We waren er eigenlijk zo uit. Demi had maar een wens en dat was een visgraat vloer, die is er ook gekomen. We hebben de salon compleet zelf ontworpen en met behulp van vrienden en familie verbouwd en ingericht. Het resultaat mag er zijn, precies zoals we verwacht hadden. Warm, knus en met een huiselijke uitstraling.”

Hoe was de lancering van de salon? Hebben jullie een feestje gehad of een lancering gedaan? 

“De opening hebben we aangekondigd op social media en in de krant. Daarnaast hadden we als openingsactie een kortingsbon welke we hebben laten uitdelen in het centrum van Oldenzaal. Zaterdag 14 maart zijn we `s morgens om negen uur geopend. Direct de eerste dag met een volle agenda. Voor alle klanten een presentje in de vorm van een goodiebag, een glaasje prosecco en een taartje met logo.`s Avonds om vijf uur hebben we aansluitend de officiële opening gehad onder het genot van een hapje en een drankje samen met familie, vrienden en klanten. Een gezellige avond met veel complimenten.”

Wat vonden jullie het spannendste aan het starten van een eigen salon?

“Allereerst vonden we dat we snel open moesten, omdat je dan hopelijk zoveel mogelijk van je eigen klanten kunt behouden. We kregen 1 maart de sleutel van het pand en 14-3 zijn we geopend. De grootste stress was de vloer. Op de afgesproken dag zei de vloerlegger: “ik leg geen visgraat”. Uiteindelijk is het allemaal gelukt. Daarnaast vraag je je af: gaan er klanten mee? Krijg je voldoende nieuwe klanten? Het meest spannende vonden wij de ontwikkeling van het coronavirus.”

Van links naar rechts: Tanja, Bobbie (huishond), Vera en Demi

Hoe gaat het met jullie salon? Wordt er goed op gereageerd bij jullie in de regio?

“Ondanks de ‘valse start’ vanwege het coronavirus gaat het boven verwachting goed. Veel klanten zijn ons gevolgd en we zien steeds meer nieuwe klanten. We worden nog dagelijks overspoeld met cadeaus en bloemen. Iedereen is enthousiast en vindt de salon prachtig geworden. Daarnaast ontvangen we goede recensies op ons werk. Wij zijn dan ook heel druk bezig op social media, waardoor wij ook erg veel reacties krijgen en onze agenda vol stroomt.”

Wat is jullie toekomstvisie? Waar willen jullie naartoe groeien met de zaak? 

“Wij willen altijd up to date blijven door het volgen van trainingen en cursussen in binnen- en buitenland. We willen ons nog verder specialiseren op het gebied van kleur- en kniptechnieken, extensions en eventueel in de toekomst meer schoonheidsbehandelingen. In ons pand zit nog een authentieke wijnkelder welke we nog kunnen verbouwen tot schoonheidssalon. We bieden nu al hennabrows en Oosters epileren aan, maar willen dit op den duur nog gaan uitbreiden.”

Wat staat er nog op het wensenlijstje? Wat zouden jullie graag nog willen aanschaffen voor het bedrijf of welke opleiding zouden jullie graag nog willen doen?

“Demi zou nog graag naar Sassoon in Engeland gaan voor een training. En Vera wil zich ontplooien als color-specialist. We hebben met L’oreal het juiste merk in huis om hier aan te werken. Qua inrichting is alles nieuw maar er blijven altijd wensen.”

Wie vinden jullie zelf inspirerend in de industrie en volgen jullie dan ook op de voet?

“We volgen op social media diverse collega-kappers. Daarnaast worden we geïnspireerd door ons netwerk binnen L`oreal.”

Ben jij ook net gestart met je salon en wil je ook meedoen met deze maandelijkse rubriek? Stuur een e-mail naar contact@tophair.nl en wij nemen contact met je op!

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed