Belangrijke redenen waarom klanten nog geen producten kopen

Belangrijke redenen waarom klanten nog geen producten kopen

Hoe fijn zou het zijn dat het grootste deel van jouw klanten naast de behandelingen in de salon ook de producten thuis gebruikt? Dat zorgt niet alleen voor extra omzet maar ook voor mooier haar op lange termijn. Is dit bij jou nog niet het geval of wil je hierin groeien? Dan is dit artikel voor jou! Er kunnen namelijk verschillende redenen zijn waarom jouw klant, ondanks tevredenheid over de behandeling en het salonbezoek, tóch niet de stap zet om ook producten mee naar huis te nemen. Een aantal belangrijke deel ik met je!

1. Er mist nog vertrouwen

Wanneer een klant nog niet 100% het vertrouwen in jou heeft, is het nog te vroeg om te kopen. De ene klant win je sneller voor je dan de ander. Wellicht twijfelen ze in het begin nog over de toegevoegde waarde ten opzichte van goedkopere drogisterij producten, of gebruiken ze al jaren andere (professionele) producten en vinden ze het ‘onbekende’ spannend. Luister vooral goed naar je klant, ben transparant en eerlijk, laat zien wat je in je hebt, en het vertrouwen zal groeien!

2. Ze weten niet dat ze het nodig hebben

Misschien weet jouw klant helemaal niet dat ze die zilvershampoo echt nodig hebben om hun net gekleurde haar mooi te houden of dat ze zonder voedend masker geen mooi zacht haar kunnen krijgen. Gooi je eigen ruiten niet in door te denken dat je klant dat al wel weet. Neem je klant echt mee in de routine op maat, jouw advies en maak ze dus bewust van de voordelen van het gebruik van de producten. Alleen als ze weten dat ze het nodig hebben, zullen ze het uiteindelijk ook kopen.

3. Ze hebben nog wat meer tijd nodig

Niet elke klant is altijd direct klaar om een beslissing te nemen. Grote kans dat nieuwe klanten de eerste keer nog even moeten wennen aan de salon, behandeling en werkwijze bijvoorbeeld. Geef de klant hier de ruimte voor, zorg natuurlijk wel dat ze een nieuwe afspraak maken en begin er dan gewoon nog eens over. Tenzij er natuurlijk direct het eerste bezoek al een duidelijk probleem of behoefte is, dan kun je hier direct op inspelen met jouw advies.

4. Blijf herhalen 🙂

Laat je vooral niet te snel afschepen. Éen keer ‘nee’ wil niet zeggen dat jouw klant nooit gaat kopen. Of ook wanneer jouw klant een aantal afspraken nog geen koopsignalen heeft laten zien, het wil niet zeggen dat dit nooit komt. Een deel van jouw klanten zal zelfs pas na één jaar de eerste producten aanschaffen. Dus geef het de tijd, blijf wel actief adviseren en dan werpt het écht zijn vruchten af.

Veel succes met het toepassen van deze tips om die klanten wél met producten naar huis te laten gaan. Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Stuur me dan vooral een bericht met je vraag via Instagram. Hier deel ik ook regelmatig extra tips en tricks over ondernemen en marketing voor je salon!

Liefs,

Charlotte

 

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed