Breed marktonderzoek onder Nederlanders van 16-75 jaar geeft een
interessant beeld van de beleving en het consumentengedrag bij
aankoop en gebruik van persoonlijke verzorgingsproducten, ook
wel cosmetica genoemd. Van tandpasta en zeep tot antizonnebrandmiddel
en van shampoo tot handcrème en parfum; we gebruiken allemaal dagelijks
een aantal van deze verzorgingsproducten.
Voor ruim 2/3 van de consumenten en voor meer dan 80% van de vrouwen
zijn het versterken van zelfvertrouwen en kwaliteit van leven dé
redenen om cosmetica te kopen en te gebruiken. Daarmee bevestigen
deze producten hun functionele belang in ons dagelijks leven en in
ons economische verkeer.
Prijs & kwaliteit
Niet opvallend is dat de prijs bij reden voor aankoop op de 1e plaats
genoemd wordt; gevolgd door de werking van het product. Daarbij wordt
de consument ook kritischer op de informatie op de verpakking, die
door 75% van de ondervraagden wordt gelezen; met name de gebruiksaanwijzing
en ingrediëntenvermelding. Dit bevestigt de noodzaak van goede productinformatie.
Merkbeleving
De veiligheid voor de gezondheid, en het merk komen op een gedeelde
3e plek als motief bij aankoop. Daarbij kan worden opgemerkt dat 88%
van de consumenten vertrouwen heeft in de veiligheid van de cosmetica
die te koop zijn. De meerderheid baseert dat op eigen ervaringen.
Overigens wordt de NVWA, de Nederlandse Voedsel & Waren Autoriteit,
genoemd als dé autoriteit op het gebied van productveiligheid voor
persoonlijke verzorgingsproducten.
Milieubewustzijn
Opmerkelijk is dat aspecten zoals dierproefvrij, natuurlijk of duurzaam,
nauwelijks genoemd worden als motief voor aankoop. Dit terwijl de consument
op deze terreinen wel mondiger is geworden; toch blijkt dat (nog) een geringe
rol te spelen bij aankoop van cosmetica. Deze aspecten worden wèl actief
betrokken bij de ontwikkeling van cosmeticaproducten door vele
(inter-)nationale fabrikanten.
Kortom, onze uiterlijke verzorging is een belangrijk dagelijks aspect in
ons leven. En méér zelfvertrouwen kunnen we allemaal gebruiken!
Dit marktonderzoek is uitgevoerd door het Bureau Motivaction uit
Amsterdam onder 1047 personen.