Stappenplan: aantrekkelijke marketing voor je kapsalon

Stappenplan: aantrekkelijke marketing voor je kapsalon

Je hebt een (kap)salon en bent het liefst bezig met je vak. Gelukkig mag dat nu weer (thank god!). Maar bij het runnen van een salon komt meer kijken dan alleen dat, als je de ambitie hebt om door te groeien.

Marketing is een belangrijk middel dat je in kunt zetten als jij jouw salon wilt laten groeien. Veel salons halen hier niet het resultaat mee wat ze willen, of doen er weinig of niets mee omdat het voelt als een ‘ver van je bed show’.

Zonde! Want ook zonder marketinggoeroe te zijn, kun je als salon ondernemer zéker leren hoe je zelf resultaat haalt met je salonmarketing. Maar dan moet je wel de juiste stappen doorlopen, in de juiste volgorde. Deze ga ik nu met je delen :-).

Wat is aantrekkelijke salonmarketing?

Doormiddel van aantrekkelijke marketing maak je jouw klanten als het ware ‘warm’ voor een bezoek aan jouw salon of de aankoop van producten. Je zorgt dat ze een heldere verwachting hebben van het salonbezoek en/of de aankoop. Veel salons denken in middelen als het gaat om marketing, zoals: website, Instagram, Facebook, e-mail. Maar daarmee slaan ze hele belangrijke stappen over. Aantrekkelijke marketing valt of staat met de boodschap én een duidelijk (stappen)plan. De boodschap is jouw verhaal waar jij jouw klant bewust van wil maken, deze verspreid je op verschillende manieren via verschillende middelen/kanalen waar je jouw klant kunt vinden = plan! Dus daar gaan we!

1. Wie wil je bereiken en waarom?

Zorg dat je het volgende helder hebt voor jouw salon: Welke mensen kun jij helpen in de salon en waarom? Waar sta je voor en voor wie zijn jouw behandelingen/producten? Wat gaat er in jouw klant om? Waar lopen ze tegenaan? Waar kun je ze mee helpen? Kies een unieke invalshoek waarmee jij opvalt bij jouw potentiële klanten! Maak dit helder en omschrijf dit zoals ze dit zelf ook zouden doen! Zorg er dus voor dat de taal van je klant spreekt, in plaats van in vaktaal. Dan voelen jouw klanten zich sneller aangesproken door jouw marketing uitingen.

2. Wat wil je dat ze doen?

Wat is het einddoel van de marketing die je inzet voor jouw salon? Wat wil je dat jouw potentiële klanten uiteindelijk gaan doen? Wil je ze bijvoorbeeld eerst inspireren en nieuwsgierig maken en vervolgens aanzetten tot het boeken van een afspraak? In geval van het laatste bijvoorbeeld, hoe zorg je dat ze de juiste behandeling boeken? Hoe kunnen ze contact opnemen? En ga zo door. Zorg dat je de ‘reis’ die jouw klant aflegt helder hebt van het ontdekken van het bestaan van jouw salon tot het salonbezoek of de aankoop van producten.

3. Wat ga je vertellen?

Zorg ervoor dat je jouw potentiële klanten nieuwsgierig maakt door wat je deelt in je marketing, en dat je niet alleen focust op het einddoel: een salonbezoek (in geval van het voorbeeld). Dus niet: boek een afspraak, maar: over welke onderwerpen kan ik delen waardoor mijn klant dit uit zichzelf wil? Klanten komen voor jou of jouw collega’s, ze moeten jou/jullie leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. Dat kun je realiseren door wat je deelt in je marketing uitingen. Laat zien dat je jouw klanten door en door begrijpt en dat jij dé expert bent om ze te helpen met hun behoefte of verlangen. Maak ze bewust van de toegevoegde waarde van een bezoek aan jouw salon. Dit alles gebruik je als inspiratie om in stukjes jouw verhaal over te brengen.

4. Hoe ga je dat doen?

Na stap 3 weet jij: wie jouw klanten zijn, wat je wil dat ze doen en wat je ze wil vertellen. De volgende en hele belangrijke stap is: hoe ga je dat doen? Welke (combinatie van) kanalen ga ik inzetten? Dit is vaak waar salons beginnen, maar zoals je ziet is dit dus pas stap 4 van de 4. Leef je in in jouw klant, waar kun je ze vinden? Bepaal jouw kanalen en middelen (combinatie online & offline) en verspreid daar in stukjes jouw verhaal. Kies er 3 of 4, bijvoorbeeld: Instagram, E-mail, lokale events, samenwerking andere ondernemer. !! Belangrijk: dit is slechts een voorbeeld en voor iedere salon en doelgroep anders! En daarnaast: hou vol & herhaal! Niet iedereen ziet alles van jou, en niet na 1x iets voorbij zien komen wordt er geboekt! Reflecteer daarnaast ook: Wat werkte wel/niet? Meten = weten! Wat goed ging, doe je opnieuw, wat minder goed ging, pas je aan!

Leren (her)kennen, leuk vinden & vertrouwen

Zorg ervoor dat jouw potentiële klanten jou leren (her)kennen, leuk vinden & vertrouwen! Dat doe je o.a. door je marketing aantrekkelijk in te zetten! Wat ik je verder nog mee wil geven: kies vooral een manier, werkwijze en ritme dat past bij JOU!

Heel veel succes met jouw aantrekkelijke marketing! Heb jij hier vragen over of ben je benieuwd of jij al goed op weg bent met jouw aantrekkelijke marketing? Stuur me een berichtje via Instagram en ik kijk vrijblijvend met je mee!

Liefs,
Charlotte

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op:
www.nxtlevelsalon.nl

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed