Op Haren & Snaren #21

Op Haren & Snaren #21

In deze column schrijft Walter Postma over zaken uit het dagelijks leven, bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen…

Ontmoeting…

Ik hou er van om veel verschillende dingen aan te pakken; vervelen zit er voor mij niet in.
Zo geef ik training bij de lokale voetbalclub en schrijf liedjes met de mannen van WeekendBubble , da`s allemaal hobby.
Zakelijk reis Noord-Nederland rond met de door mij geïmporteerde scharen voor Knipgoed, geef een training namens ALCINA of sta in de salon te werken.
Met daarnaast nog een bestuursfunctie kun je wel stellen dat ik veel verschillende personen ontmoet.
Dit keer ontmoette ik een collega die zich zorgen maakt over de stijgende kosten voor ondernemers.

Tel maar op…

De energiekosten, huisvestingskosten ,regelgeving qua administratie, personeelskosten, inkopen, brandstof…
Hij somde zomaar een lijstje op met kosten die allemaal gestegen zijn.
“Hoe moet je dit als ondernemer bolwerken?”, vroeg hij zich af.

Last van…

Ik knikte begrijpend, want, Iedereen die wel eens een krant openslaat of naar het nieuws kijkt zal het wel meegekregen hebben, maar het meest duidelijk wordt het aan de kassa bij de diverse winkels;
De prijzen gaan omhoog en daar hebben we allemaal last van!
“Waar je nog niet zo lang geleden voor € 50.- een hele kar vol boodschappen had , mag je nu blij zijn met voldoende eten en drinken voor een gezin van 5 personen.”, zei hij er nog achteraan.

Politiek…

“Hoe kan het dan dat zo`n Timmermans tijdens de verkiezingscampagne alle minimumloners beloofd dat ze er € 4.- per uur bij zullen krijgen als het aan hem ligt?” vroeg hij zich verwonderd af.
“Dat is voor de werkgever toch niet meer op te brengen?”

Mening…

“Kom op” ,zei hij, “ je hebt anders ook altijd een mening, hoe denk je hier dan over ?”
Ik haalde eens diep adem.
“Wat mij betreft zijn de meeste politici theoretisch slim, maar praktisch dom”, zei ik.
“In Theorie klinkt het leuk; allemaal € 4 per uur er bij, maar…Wáár werken veel mensen met een laag inkomen? Bij de Supermarkt, de slager, bakker, kapper, schoonmaak, garage etc., dus het dagelijks leven zal duurder worden voor iedereen en dus houden ze weinig van de loonsverhoging over. Daarbij worden toeslagen berekend over hun bruto inkomen, dus gaat vnl. de BV Nederland hier plezier van hebben, want, meer belastingen innen, minder toeslagen uitkeren.”
Hij knikte instemmend.

Prijs verhogen…

“Maar, hoe gaan wij dat oplossen? We kunnen toch niet ongelimiteerd onze prijzen blijven verhogen?”
Ik liet zijn vraag even op mij inwerken, want hoewel ik bijna altijd een mening paraat heb, moest ik nu even tijd nemen om mijn woorden te kunnen kiezen.

Stilte…

Hij greep mijn stilte aan om iets ,wat hem waarschijnlijk al lang dwars zat, er uit te gooien;
“Misschien moet ik maar stoppen…”
Ik keek hem  aan en zag dat hij het meende.
“En dan? “, vroeg ik.

Onvrede…

“Ik weet het niet, daar heb ik nog niet over nagedacht”.
Op mijn vraag of hij ontevreden over zijn werk was kwam een duidelijk antwoord;
“Nee, ik vind dát wat ik doe ontzettend leuk”.
“Waarom zou je dan stoppen? “, was mijn volgende vraag.
Hij zuchtte eens diep.
“Omdat ik bij een volgende prijsverhoging misschien wel eens veel klanten kwijt kan gaan raken”

Angst…

Dit keer bleven we beide even stil.
”Dus als ik het goed begrijp ben je bang om klanten te verliezen bij een volgende prijsstijging?”, vroeg ik hem voor de zekerheid. “En waar zou die klant dan naartoe gaan volgens jou?”
Schouderophalend kwam het antwoord;
”Ja , weet ik veel, misschien wel naar een goedkopere kapper, ofzo”

Ik vroeg hem naar de werktijd voor een basis knipbehandeling en die lag in zijn salon op 25 tot 30 minuten.
“Is er een kans dat klanten wél blijven wanneer je de werktijd zal verlengen”, probeerde ik voorzichtig.
Hij keek me aan alsof hij water zag branden.
“En dan? Dezelfde prijs berekenen voor méér minuten? Dat is toch niet logisch? “

Omdenken…

Ik vertelde hem dat wij ná de Corona-sluiting onze werktijden hadden verlengd om te voorkomen dat klanten elkaar tegen zouden komen bij het binnenkomen of verlaten van de salon ,natuurlijk hadden we hierdoor een goed verhaal om de prijsstijging van destijds uit te leggen., en wat bleek;
Ze zaten meer ontspannen in de stoel, we hadden meer tijd voor advies of om een shampoo of Stylingproduct toe te passen en mensen hadden hierdoor een fijnere beleving.
Gevolg hiervan was dat we méér mensen een product mee zagen nemen, want, het was hen veel duidelijker waar de voordelen voor hen zaten.

De klanten kwamen méér tevreden terug dan voorheen en we besloten om de situatie te houden zoals deze was, dus;
Méér behandeltijd ,een iets hogere prijs , beter advies, tevredener klanten.

Win-Win…

Je zag hem even nadenken en toen zei hij;
“ maar wanneer jouw behandeltijd langer wordt en de prijs gaat omhoog, dan is jouw omzet per minuut toch niet gestegen?”
“Dat klopt”, zei ik, “maar… Door de langere werktijd kunnen we alvast een vervolgafspraak inplannen, is er sprake van adviesverkoop en daardoor gaat het gemiddelde alsnog omhoog.

Lange adem…

“Dus..als ik het goed begrijp draait jouw zaak fantastisch? “
Ik Lachte en zei; Het is vooral een zaak van lange adem. Ook ik heb er over gedacht om de tent maar te sluiten na Corona; Het had mij héél veel geld gekost, maar toch, op deze manier kan ik een redelijke prijs vragen , heb ik plezier in mijn werk én kan ik op de lange duur naar een gezond bedrijf toe werken.

…Probeer voorbij de standaard cijfers te kijken, het levert je misschien iets op….

Walter Postma is Kapper en Haarwerk-leverancier bij Walter Postma

KapsalonRosa.nl, en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland. Als hobby schrijft deze ondernemer (song)teksten voor Lyricle.nl.

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed