Keune Haircosmetics bindt de strijd aan met het vertekenende zelfbeeld dat moeders van zichzelf hebben. De meeste moeders (82 procent) denkt zelfs regelmatig tekort te schieten. Keune lanceert daarom ‘An Ode to Motherhood’, om te benadrukken dat moeder zijn van kracht en karakter getuigt. In drie korte films wordt moeders een spiegel voorgehouden met als boodschap: je maakt het verschil doordat je opstaat en doorgaat wanneer het lastig wordt.
Documentaireserie ‘An ode to motherhood’ legt kracht van moeders haarscherp bloot
Moederschap gaat niet om perfect zijn. Moeder zijn, of dat nu als biologische moeder, adoptiemoeder of door andere omstandigheden is, getuigt van karakter en dat verdient respect. Dat is de boodschap van Keune, het Nederlandse haarcosmeticabedrijf dat al 100 jaar actief is op het gebied van professionele haarproducten. “Wij geloven dat moederschap getuigt van karakter”, zegt Dylan Sesink Clee, Global Brand Manager bij Keune. “Om niet opgeven en je rug rechthouden. Het draait niet om perfectie. En alle moeders verdienen het om dat te horen. Wij zeggen tegen iedereen in een moederrol: Mom, we salute you!”.
Omdraaien zelfbeeld
Een grote groep moeders twijfelt regelmatig aan zichzelf. Bij Gen-Z moeders ligt dat zelfs op 86 procent van de moeders, blijkt uit onderzoek van VICE Media Group. Om hier een geluid tegenover te stellen, produceerde Keune Haircosmetics samen met regisseur Marina Meijer, die in 2020 een Gouden Kalf won voor haar documentaire Carrousel, een documentaireserie die het moederschap belicht. Moeders en hun kinderen doen zittend in de kappersstoel uit de doeken wat hun relatie voor elkaar betekent. De kapster hoort het aan: kinderen waarderen hun moeders om andere en meer redenen dan moeders zich realiseren.
Sesink Clee: “We houden moeders een spiegel voor om te laten zien dat het moederschap allerminst om perfectie of de mening van derden draait. Wat moeders vaak zien als doodgewoon, wordt door hun kinderen benadrukt als iets dat ze enorm waarderen. Keune omarmt diegenen met karakter, omdat wij geloven dat je met karakter het verschil maakt. Moeder zijn staat synoniem voor (veer)kracht, dapperheid en optimisme. Dit is iets wat we moeders van nu en moeders van later moeten blijven zeggen.”
Toekomstige moeders
Verder blijkt dat ruim 80 procent van de Nederlandse Gen Z-generatie uiteindelijk moeder wil worden. Vier van de vijf Gen Z’ers met kinderen benadert dat anders dan hun ouders deden, maar evengoed worstelen zij met hun rol. “Kinderen kijken daar vaak dwars doorheen, dat zien we ook in de films”, zegt Sesink Clee. “Dat past heel goed bij wat kortgeleden is verkozen tot mooiste liefdeszin in de Nederlandse literatuur: ‘‘Dit is het enige wat telt, lieverd, dat iemand meer in je ziet dan je wist dat er te zien was.’”
De films zijn te zien op de site van Keune Haircosmetics, in salons wereldwijd en via de socials van Keune.
Campagne ‘An ode to motherhood’
Door: Keune Haircosmetics B.V.
Concept: Keune Haircosmetics x VICE
Director: Marina Meijer
Art director: Esra Ghilaine
Hairstylist: Amanda Latuheru
DOP: Lola Mooij
Gaffer / Cam assistant: Henry Vrijsen
Sound recordist: Tim Marsman
PR: Hibou