Zomerperiode: planning en extra inkomsten tips

Zomerperiode: planning en extra inkomsten tips

De zomer staat alweer voor de deur en dat betekent dat er weer een heerlijke uitdaging voor de deur staat: het plannen van alle afspraken terwijl jij en jouw klanten met vakantie gaan. En als je met vakantie bent heb je als ondernemer geen of minder inkomsten, dus extra inkomsten zijn dan altijd welkom. Benieuwd? Lees dan vooral verder.

1. Begin op tijd

Begin op tijd met het plannen van jouw vakantie en het voorbereiden van de salon hierop. Sluit de salon wanneer je met vakantie bent? Zorg er dan voor dat dit tijdig bekend is bij jouw klanten. Heb je personeel? Zorg ervoor dat de bezetting wanneer jij weg bent geregeld is en ook dat het personeel zonder jou kunnen werken, dus dat ze je niet voor elk klein dingetje hoeven te bellen. Kun jij lekker van je vakantie genieten!

2. Plannen, plannen, plannen

Als jouw vakantie gepland staat in de salon agenda, dan is het tijd om met jouw klanten te plannen. Geef al eens tijdens eerdere afspraken aan wanneer je op vakantie bent, en zorg ervoor dat jouw klanten ruimschoots op tijd al doorplannen voor en na jouw vakantie. Zorg indien nodig voor wat extra beschikbaarheid voor en na jouw vakantie, maar geef hierin ook jouw grenzen aan. Bepaal dus vooraf hoeveel je extra kunt werken, en als jouw klanten daarnaast al op tijd hun afspraken voor en na de vakantieperiode plannen, geeft dat een hoop rust.

3. Extra inkomsten

Als je in de grote zomervakantie vakantie hebt, kan het zijn dat je zelf natuurlijk ook op vakantie bent. Maar aangezien er in de zomer ook wat rustigere weken tussen kunnen zitten wanneer jouw klanten op vakantie zijn, en omdat je zelf natuurlijk ook weg bent geweest, zijn extra inkomsten altijd welkom! Waar kun je aan denken? Geef je klanten eens een extra zomer advies voor hun haar. Dus adviseer uv-bescherming of een extra voedend masker om de zomerschade aan het haar zoveel mogelijk te beperken of adviseer eens een extra toner in het haar om het op te frissen na het zwemmen in chloor. Neem je klant daarnaast mee in het proces hoe ze de behandelingen het beste kunnen plannen rondom hun vakantie, dus wanneer het beste knippen, kleuren, toner, etc! Een extra goed advies zorgt ook voor extra inkomsten ;-).

4. Gebruik je marketing

En als laatste: maak dankbaar gebruik van je marketing! Dit is ideaal om bovenstaande 3 tips bij jouw klant terecht te laten komen. Denk hierbij aan nieuwsbrieven versturen, actief zijn op social media, het in de salon zichtbaar maken (in de wachtruimte, flyer ophangen etc). En ben vooral niet bang om te herhalen. Zowel het aspect plannen als het stukje extra inkomsten kun je heel goed zichtbaar maken via jouw marketing.

Heel veel succes met het voorbereiden op de zomervakantie. Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Stuur me dan vooral een bericht met je vraag via Instagram. Hier deel ik ook regelmatig extra tips en tricks over ondernemen en marketing voor je salon!

Liefs,

Charlotte

 

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed