NCV rapporteert met het jaarverslag 2023, positieve ontwikkelingen in de cosmeticasector wat het belang van goede kennis verder onderstreept.
De groei van de markt
Volgens gegevens van NielsenIQ en GfK Netherlands bedroegen de totale uitgaven voor persoonlijke verzorgingsproducten in Nederlandse winkels ruim € 3 miljard, met een gemiddelde besteding van ongeveer € 167 per persoon per jaar. De deelmarkten decoratieve cosmetica (11,4%), huidverzorging (10,9%) en geuren (10%) realiseerden een substantiële volumegroei.
Consumententrends & Mijncosmetica.nl
Sociale media speelden een grotere rol dan ooit tevoren in het beïnvloeden van aankoopbeslissingen. Precies om die reden startte de NCV dit jaar het initiatief Mijncosmetica.nl, een platform dat de consument op wetenschappelijke wijze kan informeren.
Het NCV jaarverslag onderstreept het belang van een goed geïnformeerde consument. De opkomst van deze meer geïnformeerde consument heeft geleid tot een grotere vraag naar producten die aansluiten bij specifieke voorkeuren zoals duurzaamheid, dermacosmetica en producten met specifieke werkzame ingrediënten.
Een opmerkelijke trend die de NCV zag was die van affordable luxury en “dupes” (betaalbare alternatieven voor premium producten). Consumenten geven de voorkeur aan kleine uitgaven, producten die hen een gevoel van dagelijkse luxe bieden, zonder een groot prijskaartje.
Ook binnen het segment van 50-plussers zijn er opmerkelijke verschillen waar te nemen. Hier hechten kopers evenveel waarde aan luxe en welzijn, resulterend in een toenemende gemiddelde uitgave aan persoonlijke verzorging. Ook de markt voor mannencosmetica vertoonde ook een positieve ontwikkeling, voornamelijk gedreven door de categorie geuren.
Het belang van cosmetica
Het consumentengedrag onderging aanzienlijke veranderingen in de laatste jaren, gedreven door factoren zoals COVID-19, economische onzekerheid, prijsstijgingen en de opkomst van een koopkrachtige jongere generatie. Desondanks blijft de waarde van cosmetica onbetwist. Cosmetica is niet alleen essentieel voor persoonlijke verzorging en hygiëne, maar biedt ook dat kostbare moment van luxe waar consumenten allemaal naar verlangen. Dat gevoel van verwennen, juist in de eigen badkamer, stelt je in staat even te ontsnappen aan de alledaagse zorgen. Dit wordt weerspiegeld in de cijfers wat de waarde van mijncosmetica.nl weer verder verhoogt.
Wat brengt 2024?
De trend van ‘affordable luxury’ zal naar verwachting voortduren. Consumenten geven de voorkeur namelijk aan dagelijkse luxe ervaringen boven grote uit gaven. Duurzaamheid blijft ook een belangrijk aandachtspunt, zowel voor consumenten als bedrijven, terwijl de groeiende invloed van sociale media en microtrends de marktdynamiek blijft beïnvloeden. Mijncosmetica.nl volgt deze trends op de voet, zodat het kaf van het koren gescheiden kan worden, en consumenten hun aankopen op waarheid kunnen baseren.
Over mijncosmetica.nl en de NCV
De lancering van mijncosmetica.nl markeert een uitbreiding van de inspanningen van de NCV, waarbij de focus verschuift naar de consument. Het initiatief is onafhankelijk en streeft naar volledige neutraliteit en betrouwbaarheid. Hoewel de NCV-leden het belang van het initiatief onderschrijven en uitdragen, zullen deze geen inhoudelijke input leveren. Dit benadrukt de onpartijdigheid van mijncosmetica.nl en verzekert consumenten dat de verstrekte informatie gebaseerd is op feiten en objectiviteit.
Over de NCV
De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) vertegenwoordigt de belangen van bedrijven die actief zijn in de cosmetica-industrie in Nederland. Op basis van de gegevens van marktonderzoeksbureau Nielsen IQ en GfK Netherlands schetst de NCV een zo nauwkeurig mogelijk beeld van de consumentenomzet van producten voor de persoonlijke verzorging.
In het jaarverslag leest u meer over de marktontwikkelingen en de activiteiten van de NCV in 2023.
Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). www.ncv-cosmetica.nl