“Maak vooraf goede afspraken om gedoe achteraf te voorkomen”
Emma wilde als ambulant kapster heel graag haar eigen salon openen. Ze was al eens met een overname van een kapperszaak bezig geweest, maar heeft dit niet doorgezet. Het voelde voor haar toen niet goed. Maar haar verlangen naar die eigen salon bleef.
Toen ik Emma aan de telefoon had vertelde ze mij dat ze haar oud-collega Mirthe was tegengekomen. Ze hadden een aantal jaar geleden als collega’s in dezelfde kapsalon gewerkt. Emma is toen als zelfstandige begonnen en Mirthe bleef.
Helaas heeft de kapsalon waar Mirthe nog werkte, noodgedwongen haar deuren moeten sluiten en kwam ze op straat te staan. Voor haar was dit een mooi moment om eens na te denken wat ze met haar toekomst wilde.
Emma en Mirthe raakten in gesprek en ze waren er al snel achter dat ze misschien wel samen wat konden gaan opbouwen. Samen een pand huren waar ze een kapsalon in konden starten. Een plek voor hun beiden.
Hoe ze dit moesten aanpakken vonden ze lastig, dus dat was het moment dat Emma mij benaderde.
In welke vorm moesten ze hun samenwerking gaan gieten? Allebei zelfstandig blijven of samen iets starten? Welk afspraken waren voor hun belangrijk.
Ik nodigde Emma en Mirthe uit voor een samenwerkingsgesprek. Super goed dat ze contact zochten en eerst goede afspraken wilde maken voordat ze verder gingen.
In het gesprek hebben we het vooral gehad over wat ze van elkaar verwachten. Eerst wil ik de gezamenlijke belangen en doelen op tafel hebben. Als deze helder zijn weten ze wat ze in de samenwerking aan elkaar hebben. Pas als dit goed voelt, gaan we een stapje verder. Dan pas komen de praktische afspraken aan bod.
Tijdens het gesprek bij mij op kantoor merkte ik al een verschil van enthousiasme tussen de twee. Emma leek veel meer gedreven en gemotiveerd om er echt wat van te maken. Ze kwam met veel ideeën en had duidelijke dromen. Mirthe daarentegen was wat rustiger, hoorde alles aan, maar had zelf nog geen duidelijke ideeën over hoe haar ondernemerschap eruit moest komen te zien.
Na anderhalf uur hebben we het eerste gesprek beëindigd en zouden beiden wat dingen op een rijtje gaan zetten als basis voor het volgende gesprek.
De volgende dag ging mijn telefoon. Het was Emma. Ze vroeg me wat ik van het gesprek vond. Nou heb ik daar niet zoveel van te vinden, dus legde ik deze vraag terug bij haar.
Emma had het gevoel dat zij enthousiaster was over het hele samenwerken dan Mirthe en twijfelde of ze deze samenwerking wel moest aan gaan.
Ze zou de komende week even de tijd nemen om hier goed over na te denken. Toen ik Emma na een week weer sprak, gaf ze aan dat ze niet doorging met de samenwerking met Mirthe.
Dit was voor Emma een moeilijke beslissing, want haar droom van een eigen kapsalon leek weer verder weg.
Maar stel je nu eens voor dat ze geen samenwerkingsgesprek hadden gevoerd en zo vanuit enthousiasme de samenwerking waren gestart…..
Dan waren alle verschillen en tegenstrijdige belangen er tijdens de samenwerking alsnog uitgekomen en was er nog veel meer leed.
Wil jij een samenwerking starten? Met een personeelslid of met een andere zzp’er? Schakel dan een samenwerkingsexpert in!
Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Op mijn website kun je een gratis kennismakingsgesprek aanvragen.
Sandra Houvast is dé winstadviseur voor beauty ondernemers.
In haar winsttrajecten werkt ze nauw samen met de saloneigenaar om alle aspecten van de salon gezond te maken. Zodat zij daarna echt rust, inzicht en winst gaan ervaren.
Meer weten? Kijk op: www.houvastwinstencijfers.nl