Op Haren & Snaren #18

Op Haren & Snaren #18

Walter Postma is Kapper en Haarwerk-leverancier bij KapsalonRosa.nl, en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland. Als hobby schrijft deze ondernemer (song)teksten voor Lyricle.nl.
In deze column schrijft hij over zaken uit het dagelijks leven, bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen…

Er was eens…

Toen ik destijds de salon overnam van mijn voormalige werkgever was er nog een redelijk levendig ondernemersbestand in  het dorp.
Zo hadden we ook een kleine vestiging van een bank waar het regelmatig lekker druk was;
Er werd vrij veel contant gedaan en voor vragen, over geld ,verzekeringen of vakanties was er altijd een mogelijkheid met daarbij de persoonlijke herkenning van de bankmedewerker.

Alfredo di Banco…

Deze medewerker van de bank heette Alfred, een bezige bij met veel brede kennis van zaken, door een groepje al gauw omgetoverd tot “Alfredo di Banco”.
Alfred was niet zomaar een bankmedewerker, hij wás de bank voor velen en volgens mij voelde hij dat ook zo;
Het leek er haast op dat hij ondernemer was.
Zo was hij actief bij verenigingen, nam een functie in het bestuur van de ondernemersvereniging en men kon hem altijd bellen voor advies op gebied van vergunningen wanneer er iets georganiseerd moest worden.

Tot op een zeker moment de leden van de bank een brief kregen;
Het kantoor zou gaan sluiten, Alfred werd overgeplaatst, maar…
Het zou alleen maar beter worden, want, jawel, de krachten van meerdere filialen zouden worden gebundeld en dit zou beter zijn voor alle partijen, vooral voor de cliënten…

Geklaag…

Natuurlijk kwamen er klachten van de lokale bewoners.
Ondanks dat er begrip was voor het feit dat de banken steeds meer digitaliseerden had men toch gehoopt dat het ons dorp niet zou treffen.
Maar goed, men paste zich aan de nieuwe situatie aan en reisde wat verder naar het nieuwe filiaal totdat….

Een brief van de bank…

Het duurde niet lang voor er weer een schrijven van de bank kwam;
Om processen te optimaliseren zouden twee regiokantoren samengevoegd worden, maar…
Er zou NIETS veranderen voor de “zeer gewaardeerde” klanten van deze beide regio`s.
En weer accepteerde men het gelaten, er werd zelfs gezegd dat het verspild papier was, want waarom zou je zo`n mededeling doen wanneer er toch niets zou veranderen?

In vogelvlucht…

Omdat dit anders een ellenlang verhaal zou gaan worden neem ik jullie mee in de gebeurtenissen op gebied van de banken in de afgelopen jaren;
Diverse filialen werden gesloten, regio`s samengevoegd en de afstand tussen de klanten en de banken werd steeds groter.
Maar nee, het was allemaal in het voordeel van de klant, cliënt, leden of welke mooie naam er ook maar in de berichtgeving genoemd werd, het kwam allemaal op hetzelfde neer;
Onder het motto “betere service en kwaliteit” werd het slechter en slechter!

Storten…

Ondanks dat er niet zoveel contant geld meer omgaat in de winkels zijn er nog genoeg momenten waarop de mensheid graag “cash” op zak wil hebben of dit juist kwijt wil.
Zo was ik op een zeker moment bij een bank om enerzijds biljetten te storten en anderzijds rolletjes kleingeld op te halen.
Er hing een briefje;
“Houd er rekening mee dat deze automaten binnenkort buiten werking zullen zijn!”

Op mijn vraag wat er zou veranderen kreeg ik als antwoord dat het allemaal gecentraliseerd zou worden en het uiteindelijk voor de gebruikers véél beter zou zijn.

Kind wil spaarpot legen…

Wanneer je vroeger als kind jouw spaarpot wilde legen was dat een soort van feestje bij de bank; je werd min of meer onthaald als de koning(in) en er waren cadeaus, alles om de spaarlust te stimuleren, maar nu ??

Onze jongste is ondertussen een 15 jarige puber die met een baantje in de horeca nogal wat contant geld opgespaard had. Toen zij dit wilde storten zocht mijn vrouw met haar naar een locatie waar ze terecht zou kunnen.
De keuze viel op een “Geldmaat” (want zo heet dat tegenwoordig) in de buurt want daar moesten ze nog iets ophalen, een mooie combi, maar…. De automaat was kapot!
Een eindje verderop zou er nog één zijn, dus daar heen gewandeld , wat bleek? Storing !

De oplossing was even naar Oma, koffie drinken en daar een automaat zoeken om het geld te storten.
Óók daar….storing, automaat kapot of niet in werking, kortom verspilde kilometers.
Uiteindelijk kwamen de centen van onze dochter tóch op haar rekening door wéér een plaats verderop een werkende automaat te treffen, wat een geluk !!

Rekeningen betalen…

Een aantal weken later had ook ik weer wat contant geld verzameld en aangezien het eind van de maand naderde en ik rekeningen moest betalen leek het mij handig een stortautomaat te bezoeken.
Ik ging naar dezelfde plek, er van uitgaande dat de Geldmaat daar zo langzamerhand wel weer in werking zou zijn.
Ik liep de boekwinkel binnen waar het apparaat stond en zag in het scherm “BUITEN WERKING” staan…

Op mijn vraag of het apparaat alwéér kapot was antwoordde de medewerkster dat hij NOG STEEDS kapot was.
Ze was er zelf ook niet over te spreken.
Ik vroeg haar of ik dan wel rolletjes wisselgeld kon krijgen, maar daarvoor was ik dan weer niet op de juiste plek;
ik moest naar een bouwmarkt op het industrie terrein ver buiten het centrum, want dáár kon je kleingeld storten en nieuw kleingeld ophalen…..

WAT.EEN.VERBETERING…

We waren het nogal eens, de mevrouw van de boekwinkel en ik;
De zogenaamde “verbeteringen” van de banken hadden het totaal tegenovergestelde effect;
Mensen keren zich af van banken omdat er geen persoonlijk contact meer is, men zich niet gehoord voelt en problemen niet adequaat opgelost worden.

Kappers…

Ik hoor nogal eens van klanten dat hen bij aanschaf van een product van alles beloofd was :
“gebruik dit en jouw haar/kleur/coupe zal…..”
Zeg maar, zoals de gemiddelde Radio/TV commercial voor een kwaliteitsarm merk wat alleen maar gekocht wordt omdat er zoveel geld aan marketing besteed wordt.
Was het nl. een écht goed product geweest, had het zichzelf wel verkocht.

De valkuil voor kappers zit hem in de valse beloftes die de banken destijds ook hebben gedaan;
Veel beloven en niets waarmaken zorgt ervoor dat men zich afkeert van de verteller.

…Een realistisch advies met haalbaar resultaat keert zich niet tegen je …

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed