Op Haren & Snaren #11

Op Haren & Snaren #11

Walter Postma is Kapper en Haarwerk-leverancier bij KapsalonRosa.nl, en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland. Als hobby schrijft deze ondernemer (song)teksten voor Lyricle.nl. In deze column schrijft hij over zaken uit het dagelijks leven, bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen…

Info …

Om op de hoogte te blijven van al wat er speelt in deze wereld probeer ik zoveel mogelijk nieuws te vergaren;
Kranten , televisieprogramma’s , vakbladen , social media…
Ik volg niet alles, maar wel veel !

Weetal  …

Betekent dit dan dat ik alles weet ?
Nope, op geen enkele wijze pretendeer ik de wijsheid in pacht te hebben; er is nog zoveel te leren en te ontdekken.
En voor wie er voor open staat, is er altijd weer iets nieuws te leren.

Beïnvloed…

Ik kan zo maar een rits mensen opnoemen die op één of andere wijze mij, in zowel heden als verleden, als persoon, sporter of kapper fors beïnvloed hebben. Sommigen hebben zich vastgezet in mijn geheugen zonder dat ik hun naam heb onthouden;
Een keeperstrainer die mij voor het eerst liet kokhalzen van vermoeidheid, een dame in de trein die, naar later bleek, onze middelbare schoolklas had gezien terwijl we een rondleiding kregen op het binnenhof waar zij toevallig werkzaam was als lid van de Tweede Kamer. Ik weet haar naam niet meer, maar weet wel dat wij het destijds ( een jaartje of 35 geleden) het heel bijzonder vonden om een tweede kamerlid in “het wild” tegen te komen. We hadden een leuk gesprek en leerden in een uur meer dan 3 jaar school ons had kunnen brengen.
Sommige leermeesters weten niet eens dat ze de gave tot kennisoverdracht hebben.

Leermeesters m/v…

Specifiek in het kappersvak heb ik in de loop der jaren nogal wat lessen mogen leren van diverse personen.
Wijlen Coos de Joode kon mensen écht motiveren om net iets anders te doen dan je gewend was te doen, Richard Jordan die op heel ontspannen wijze nieuwe technieken aanleerde, Maurizio Lombardo die, moeilijk te volgen in het Italiaans, met handelingen liet zien wat hij bedoelde. Van Hans Beers zag ik steeds indrukwekkende collectiefoto’s voorbij komen en hij vertelde heel open hoe hij tot een collectie kwam en dit onder de aandacht van de kappers-/modewereld wist te brengen. Paul Gehring is een meester in het oppikken van de ‘trends’ voor de komende jaren wat hij dan met zijn vrouw Encarna en team omzet in passende knip- & kleurtechnieken.

Al deze mensen hebben zich bewezen op hun vakgebied en geven hun kennis door.

Overkill…

Er zijn vast nog veel meer personen die op één of andere wijze bijgedragen hebben aan mijn ontwikkeling als kapper, excuses voor degenen die ik vergeten ben te noemen, maar…..
Op dit moment lijkt training ,coaching, educating, sharing, learning community of wat voor naam er ook maar aangehangen word het nieuwe “goud” in ons vak.
Ik zie zoveel mensen zich aanbieden als “Guru” dat ik me voor kan stellen dat je als beginnend kapper of ondernemer niet weet wie of wat jou verder kan helpen.

Kijk, wanneer je zoekt naar een professional die jouw management skills kan verbeteren dan is Richard Koffijberg een naam op dit gebied die met heldere voorbeelden inzicht kan geven in jouw presteren en dat van jouw team.
Wolfgang Peppmeier traint jouw team perfect in het zien van kansen en adviesgesprekken, ook dat is zeker.
Maar verder??

Sfeermeesters …

Ik zeg niet dat anderen minder goed zijn, maar krijg redelijk vaak het idee dat het geen leermeesters maar “sfeermeesters” zijn;
Ze creëren een sfeer waarin zij zichzelf als succesvol neerzetten waarbij in mijn opinie de drang naar geld hun belangrijkste drijfveer is, niet de drang om kennis te delen.
Soms zie je dat al aan de “wervende” teksten op Facebook of andere media.
Er was er één die graag mensen wilde helpen om succesvol te zijn en eindelijk naar waarde beloond te worden door hun klanten.
Er was een speciale aanbieding op deze training;
NU van € 399.00 voor € 199.00 …………………………………………………………….Huh?!?!?!
Dat betekent dus dat je een training geeft waarin je mensen leert hoe ze eindelijk betaald gaan krijgen wat ze waard zijn en tegelijkertijd geef je korting op jouw training omdat je eigenlijk vindt dat de training niet genoeg waarde heeft om de vraagprijs te rechtvaardigen….

Dan ben je mij al kwijt !!!

voorbeelden …

Ik heb ondertussen al zoveel gezien dat het soms lachwekkend wordt;
-“succesvol verkopen? Ik leer het uw team!”  en vervolgens krijgt datzelfde team een uitleg over het aansteken van een kaarsje , het laten ruiken van het product en de beleving die de klant mee naar huis wil nemen. Niets over het oplossen van problemen, verbeteren van houdbaarheid kleur , weerstand gesprekken etc.
-“Download nu mijn 5 tips voor een succesvolle salon!!”
Tip 1: Serveer iets lekkers bij de koffie of thee….
(Totaal geen toegevoegde waarde zo’n opmerking)
-Krul-kniptechnieken van iemand die nog nóóit iets gepost heeft op social media kanalen waaruit deze kwaliteiten naar voren komen.
en ook :“Bruids”- training , kleurtrainingen , Barber training, folietraining , gebak bij de koffietraining….

Prijskaartje…

Grootste gemene deler van de aanbieders van dergelijke trainingen is dat ze vaak zelf een training gevolgd hebben en bij zichzelf denken datzelfde te kunnen leveren tegen een lagere prijs.
Ooit sprak ik een collega die trainingen vooral duur vond.
“Eigenlijk”, zei ze, “kan ik dat wat jij doet ook”.
Op mijn vraag of ze hier al eens voor gevraagd was antwoordde ze ontkennend….

Inhoud …

Wie zoekt naar een goede trainer, coach, mentor etc. kan beter iemand met bewezen kwaliteiten zoeken.
Dan betaal je daar misschien méér voor maar je leert ook méér.

…betaal liever méér voor kwaliteit dan minder voor een teleurstelling…

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed