Social media voor uw kapsalon: leer van de grootste kappersketens in ons land
Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voor bijna ieder bedrijf is het verstandig om na te denken over de inzet van social media. Zo ook voor kappers: steeds meer kapsalons hebben bedrijfspagina’s op onder andere Facebook en Instagram. Ondernemersplatform Places.nl zocht haarfijn uit wat voor soort content BrainWash, AMI Kappers, Cosmo Hairstyling en KinkiKappers op social media verspreiden. Deze grootste kappersketens van ons land geven mooie voorbeelden voor kleinere ondernemers in de kappersbranche.
Voordelen van Facebook
Kapsalons die actief zijn op Facebook zorgen ervoor dat zij meer volgers krijgen en hun bereik dus ook groter wordt. Doordat vrijwel iedereen een account op Facebook heeft, is het een interessant kanaal voor ondernemend Nederland. Uw pagina is voor iedereen bereikbaar, ook als klanten nog geen fan zijn. Daarnaast houdt u contact met uw klant door berichten te plaatsen. Via Facebook linkt u eenvoudig door naar andere social media kanalen, zoals YouTube, LinkedIn en Twitter.
Voordelen van Instagram
Instagram kan erg interessant zijn voor een kapsalon, omdat het een visueel kanaal is waar u foto’s en video’s kunt delen met de mensen die u volgen. Visuele content wordt beter en sneller verwerkt dan tekst, dus doe daar uw voordeel mee. Door hashtags te gebruiken trekt u op een makkelijke manier nieuwe bezoekers. Het is wel zorg uw volgers te voorzien van veel content, wat tijd kan kosten. Toch is dit het waardevol om hier mee aan de slag te gaan.
Kapsalons op social media
Tijd om een haarscherp beeld van het social
media gebruik van Nederlandse kapsalons te krijgen. Daarvoor bekeken we de
Facebook en Instagram pagina’s van BrainWash, AMI Kappers, Cosmo Hairstyling en
KinkiKappers. Qua aantal salons zijn dit de grootste ketens in ons land. Wat
meteen opviel, was dat KinkiKappers verreweg het grootste publiek bereikt. De
kappersketen heeft meer dan 65.000 likes op Facebook en meer dan 12.500 volgers
op Instagram. BrainWash komt op de tweede plaats wat betreft Facebook en op
Instagram maakt Cosmo Hairstyling de top twee compleet. Cosmo Hairstyling is
van alle kapsalons het meest actief op Instagram.
Invoegen infographic –> zie bijlage
Bron: Places.nl
Voorbeelden voor uw kapsalon
Wat kunt u hier van leren? Als relatief kleine kapsalon is het bereiken van zo’n groot publiek natuurlijk wat lastiger, maar voor u en uw volgers is het zeker waardevol dat u berichten plaatst op social media. Om u wat inspiratie te geven, hebben we gekeken naar wat de grote ketens plaatsen op Facebook en Instagram.
Acties
Bij alle kapsalons komen acties terug op social media: zowel kortingsacties die in de salon gelden als winacties waarbij prijzen worden verloot onder de deelnemers. Zo geeft Ami Kappers make-overs en concertkaartjes voor John Mayer weg aan fans.
Vol inspiratie
Inspiratie kan natuurlijk ook niet ontbreken op uw Facebook of Instagram. De grote ketens in de kapperswereld zorgen zeker voor de nodige portie inspiratie. Ze laten vooral creaties zien die in hun salons gemaakt zijn op het gebied van styling en kleur.
Creatieve posts
Bij BrainWash vallen de inhakers met humor op. Met prinsjesdag zijn bijvoorbeeld een leuke quote en royale kapsels gedeeld en op Internationale Chocoladedag konden fans kiezen tussen twee chocoladebruine coupes. Bij Cosmo komen de quotes ook terug, op een stijlvolle manier. Daarnaast worden op deze pagina knip- en kleurtrends gedeeld. Over kleuren gesproken: die ontbreken bij Kinki Kappers zeker niet. De kapsalon deelt de meest bijzondere en opvallende kleuren.
Dit onderzoek is uitgevoerd op 4 oktober 2019. Het actuele aantal likes, volgers en berichten kan daarom verschillen van de data die is opgenomen in dit artikel.