13-01-2023 | 10:53 | Huis ter Heide |
Op 11 januari woonden z’n 130 belangstellenden de nieuwjaarsreceptie van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) bij. Het thema van de bijeenkomst was verandering met een positieve mindset. Voor beide koepelorganisaties ziet het komende jaar er zeer positief uit, ondanks de vele veranderingen waarmee zij te maken hebben.
Vice-voorzitter Hanneke Spruyt-Panbakker van de NCV en voorzitter Ed van de Weerd van het CBD proosten in Restaurant Groot Kievitsdal in Baarn met de aanwezigen op het nieuwe jaar en geven aan dat ze verheugd zijn dat er weer mogelijkheid is om elkaar live te treffen. Wet- en regelgevingDe afgelopen jaren is er veel gebeurd in de cosmetica- en drogisterijbranche en zowel voor de NCV als het CBD stond deze tijd vooral in het teken van veranderende wet- en regelgeving. Hanneke Spruyt-Panbakker: “De NCV heeft als doel om haar leden te informeren en ontzorgen. Het merendeel van onze leden is aangesloten bij de NCV vanwege onze kennis over de wet- en regelgeving. We volgen dossiers zoals de Cosmeticaverordening, de duurzaamheidsdoelstellingen uit de Green Deal of regelgeving omtrent microplastics en prijsaanduiding op de voet. We hebben contact met de Nederlandse overheid en doen constructieve voorstellen om de wet- en regelgeving in de praktijk werkbaar te houden. Verder hebben we in 2022 een folder uitgegeven met kerngegevens over de branche op basis van cijfers van het CBS en per 1 januari 2023 is de update van de Reclamecode Cosmetische Producten van kracht geworden. Deze code is van toepassing op de gehele branche. De cosmetica-industrie is een grote adverteerder met relatief weinig klachten over haar reclame-uitingen. Toch heeft de industrie zelf de code opgesteld om zo het vertrouwen van consumenten in haar reclame-uitingen te behouden.” De vice-voorzitter laat weten dat de NCV in 2023 ook een consumentgerichte website lanceert: Mijncosmetica.nl. “Ook consumenten verdienen meer transparante informatie. Het is de bedoeling dat zij hier hun vragen beantwoord zien over cosmetica. Op deze site zal ook een belangrijke plek zijn voor de Cosmetics Europe Cosmile Ingrediënt Database (transparantie over ingrediënten), een initiatief waarvan we veel verwachten.” Maatschappelijke relevantieOok bij het CBD waren de afgelopen jaren roerig, vertelt CBD-voorzitter Ed van de Weerd. “Drogisterijen hebben zich tijdens de coronacrisis bewezen als essentiële beroepsgroep en de consument heeft de drogist tijdens de lockdowns herontdekt. En zij zijn klant gebleven, dat zien we terug in klantaantallen, maar ook in onze groeiende maatschappelijke relevantie. Zo zijn drogisten vandaag volop in het nieuws met de Maagcampagne die ze samen met Doen of Laten? organiseren. Het gaat de drogisterij voor de wind en ondanks dat het afgelopen jaar in het teken stond van de discussie rondom de Veegwet, hebben we als branche eensgezind en onverminderd geïnvesteerd in opleiding, kwaliteit en certificering. De behandeling van de Veegwet is weer verzet en staat nu volgende week, op 18 januari, op de agenda van de Tweede Kamer. Wat de uitkomst ook is, ik wil alle branchepartijen verzoeken om positief met veranderingen om te blijven gaan en schouder aan schouder te staan om verantwoorde zorg te blijven leveren bij de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen. Preview PubliekscampagneDe drogist is trots op zijn beroep en maatschappelijke relevantie, en dat mag iedereen weten, vertelt Van de Weerd die samen met de drogisterijretailers een grote Groene Plus onthult als preview van de Publiekscampagne die eind deze maand van start gaat. “Alle drogisterijretailers gezamenlijk hebben een campagne opgezet om de consument beter kennis te laten maken met de deskundigheid van de gecertificeerde drogist op het gebied van kleine kwalen. Met deze unieke, meerjarige Publiekscampagne laten alle gecertificeerde drogisterijen van Etos, DA, Kruidvat, Trekpleister en de zelfstandigen voor het eerst gezamenlijk hun gezicht zien. De consument weet straks dat hij bij een drogist met de Groene Plus verzekerd is van het juiste product PLUS een deskundig advies. Voor drogisten is de start van de campagne een goede reden om ervoor te zorgen dat zij ook gecertificeerd zijn.” Na de inspirerende woorden van de voorzitters, ging spreker Joris Mencke dieper in op de thema’s veranderingen, weerstand en een positieve mindset. Mencke wijst de brancheorganisaties erop dat zij een enorme achterban en markt vertegenwoordigen en daardoor grote veranderingen teweeg kunnen brengen. Wanneer is verandering een succes, hoe krijg je alle medewerkers mee en hoe behoud je een positieve mindset? Joris Mencke draagt de aanwezigen keuzes aan die het wellicht niet makkelijker maken, maar wel leuker. Na zijn voordracht is het tijd voor netwerken en het traditionele stamppotbuffet. Foto’s: Inge Thöne |
No Comments Yet