‘Haarproblemen!’

‘Haarproblemen!’

Even voorstellen: mijn naam is Hans J. Diks en ik ben al tientallen jaren werkzaam in de “haarproblemen-wereld”. Mijn missie is om het gesjoemel in deze wereld aan te pakken, denk hierbij aan: ‘In 3 weken weer een volle bos met haar…‘, of nog erger.

Ik heb gewerkt in alle facetten van dit vak, zowel medisch als niet-medisch en in die tijd heb ik mij verwonderd hoe makkelijk kappers handel weggeven. Laten we even teruggaan in de geschiedenis (weet je nog wel, oudje?!).

Voor de oorlog werd de man geschoren bij de kapper. Heerlijk met warme doek en een fijn lotionetje. Als ik in Spanje ben bij een dorpskapper in een klein dorp lukt het mij nogal eens om zo’n behandeling te krijgen. Ik verheug mij daar altijd erg op, maar wat gebeurde er.. Gilette kwam met scheermesjes op de markt waarbij je jezelf kon scheren. Dat ga ik niet verkopen, zei de kapper. Dan gaan mijn klanten het zelf doen. Ja, natuurlijk. Het gevolg? Bij de drogisterij zie je nu meters verkoopruimte voor scheerspullen. En vlak Philips niet uit. Die is er groot mee geworden. Dat alles was handel van de kapper. Zomaar weggegeven.

Toen ik nog klein was moest ik van mijn moeder regelmatig naar de kapper met een leeg flesje om dat te laten vullen met Eau de Cologne. En nu? Je kan nier meer om de parfumeriezaken heen. Was allemaal handel van de kapper.

Nog een voorbeeld van niet zo lang geleden. In de tijd dat ik directeur was van een haartransplantatiekliniek zat ik regelmatig in Amerika voor een congres over het vak. Daar zag ik op een dag in de expositieruimte een stand met een product dat mijn aandacht trok. Dat product waren haarvezels in een soort peperbusje die je op het haar strooide en voilà: een volle bos met haar, omdat het regelmatig voorkwam dat potentiële cliënten moesten worden afgewezen om diverse redenen. Die vezels zag ik als een gat in de markt, om die mensen nog enigszins te helpen en daar zijn velen mij nog altijd dankbaar voor. Toen we tijdens een kappersbeurs dat middel demonstreerden stond er een kapper, zelf met een volle bos met haar, te kijken. Hij vond het maar niks. Nee, natuurlijk niet. Hij had het niet nodig, maar vergat om aan zijn klanten te denken die zo’n compromis wellicht erg op prijs hadden gesteld. Kassa. Veel van jullie zullen wel weten dat ik het over Toppik heb (ik vind het nog steeds een vreselijke naam). De huidige importeur verkoopt er momenteel nog steeds duizenden in de maand van.

De oorzaak? De kapper was geen ondernemer. De meeste voelden zichzelf artiest. Natuurlijk zijn er in het kappersvak artiesten die er bovenuit springen maar de meeste zijn gewoon goede ambachtslieden en daar is niks mis mee. De laatste jaren is er gelukkig veel veranderd. De kapper is meer ondernemer geworden. Er zijn nu zelfs franchiseketens van kapsalons.

Hans J. Diks

Hans J. Diks is dé expert in haarproblemen. Hij heeft al meer dan 40 jaar ervaring in de wereld van de haarproblemen zowel medisch als niet-medisch.

Meer weten? Kijk op:
www.haarproblemen.nl

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed