Concurrentie in de kappersbranche? Zo ga je ermee om!

Concurrentie in de kappersbranche? Zo ga je ermee om!

Ik hoor het salon ondernemers al zeggen: Er zijn er zóveel… Dat klopt! Er zijn enorm veel salons in Nederland. Laten we alleen naar de kappers kijken. Dat waren er in april 2021 volgens Marktdata.nl wel 31.163! Wow! Niet gek dat je als ondernemer in de kappers- of beautybranche weleens last kunt hebben van concurrentie. Want dat is best een uitdaging, opvallen tussen al die andere ondernemers. Ik deel met liefde mijn visie op concurrentie met je, want als je het goed aanpakt, kan het zelfs in je voordeel werken.

Grote kans dat je weleens gedachten hebt of hebt gehad over andere salons die je kent of online ziet komen zoals: “Hoe komt die salon toch aan al die volgers?”, “Hoe houd die salon zoveel personeel aan het werk?”, “Waarom reageren klanten bij die salon wel op Facebook of Instagram en bij mij niet?”, “Die salon is net nieuw en heeft nu al een bomvolle agenda!”. Helemaal niet gek, je hebt namelijk zelf ook heel hard gewerkt om te staan met jouw salon waar je nu staat. Dat komt door dat stukje gezonde ambitie, je wilt graag minstens zo goed zijn als die salons die het in jouw ogen nog beter voor elkaar hebben dan jij.

De kunst is alleen om je niet teveel van deze gedachtes aan te trekken en vooral niet te blijven hangen in jezelf slecht voelen door met jouw concurrenten bezig te zijn. De kans is namelijk groot dat je dit ook meeneemt naar de salon, waardoor klanten dit gaan merken. Ook als je vanuit deze gedachte aan je marketing gaat werken, bereik je juist niet wat je wilt.

Besteed deze energie liever aan het uitzoeken van de unieke richting van jouw salon. Waar ben jij minstens net zo goed en het liefst beter in dan anderen, waarin kun je je onderscheiden? Want als je dit goed aanpakt, ben je niet eens meer te vergelijken met jouw concurrenten. Dit kun je op verschillende punten terug laten komen, zoals in: de klanten waar je mee werkt, de behandelingen die je biedt, het merk waar je mee werkt, de service, de beleving in de salon, in jouw zichtbaarheid en marketing en ga zo maar door! Wanneer je écht onderscheidend wilt zijn, voer je jouw unieke richting door in al deze opties. Dan heb je echt een nXt level salonconcept: het totaalplaatje dat ervoor zorgt dat jouw klanten specifiek voor jou kiezen. 

Als je dan wél naar jouw concurrenten kijkt, gebruik het dan juist als inspiratie en maak er jouw eigen ding van. Ga niet kopiëren! En vergeet niet: op social media en voor een buitenstaander kan alles er een stuk rooskleuriger uit zien dan in werkelijkheid. Niet elke salon die zo succesvol oogt, is het ook daadwerkelijk. Ook zij hebben struggles en ook daar gaat het niet altijd voor de wind.

Als je wilt groeien zul je eerst uit je comfortzone moeten komen en dat is niet altijd even makkelijk, maar dat zorgt er uiteindelijk wel voor dat je in die groeimodus komt. Én als je dan keihard gaat werken aan jouw nXt level salonconcept, hoef jij je geen zorgen meer te maken over die concurrenten!

Benieuwd wat het resultaat is van zo’n nXt level salonconcept? Check mijn Instagram, hier deel ik daar meer informatie over en kun je ook ervaringen lezen van salons die ik daarbij begeleid heb! Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Stuur me dan vooral een bericht met je vraag via Instagram.

Liefs,

Charlotte

 

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed