Heeft jouw salon het juiste fundament?

Heeft jouw salon het juiste fundament?

Een breed duurzaam fundament van je salon is nodig om verder te kunnen groeien.

Stel, je bouwt een luxe villa op het fundament van een tiny house, dat is toch vragen om
problemen.

Bij het bouwen aan een duurzaam en breed fundament voor je salon werk je aan
samenwerkingen, financiën en bedrijfsstructuur. Als deze 3 pijlers op orde zijn, dan pas kun je verder groeien met je salon.

Deze keer ga ik het niet met jullie over geldzaken hebben, maar wil ik jullie eens polsen over zakelijke samenwerkingen. Bijvoorbeeld werknemers die bij je in dienst zijn, een
mede-vennoot waarmee je samen de salon runt. Of die zzp’er die bij jou een stoel huurt.

Je bent super enthousiast over de samenwerking. Een samenwerking met je beste vriendin. Geweldig toch! Jullie kennen elkaar door en door en vullen elkaar heel mooi aan.
Jullie geloven echt in het slagen van het concept dat jullie gaan neerzetten. Deze salon gaat een succes worden!

De salon is onderwerp van elk gesprek en jullie hebben alles al tot in de puntjes uitgewerkt. Jullie hebben dezelfde missie, geweldig! Maar willen jullie die missie op dezelfde manier gaan uitvoeren? Welke rol gaan jullie beide op je nemen? Hoe regelen jullie het financieel? En hebben jullie ook rekening gehouden met elkaars behoeften in de toekomst?

Misschien wil één van jullie over een aantal jaar wel een gezin stichten. Of wat nou als één
van jullie besluit over 5 jaar aan de andere kant van de wereld te gaan wonen. Hebben jullie hierover gesproken? Waarschijnlijk niet. En dat begrijp ik. Het zijn geen leuke onderwerpen om te bespreken en ze lijken voor nu ook geen hoge prioriteit te hebben.
Maar het is zo belangrijk om deze zaken openhartig op tafel te leggen aan de voorkant van
jullie zakelijke relatie. Samen aan de tekentafel gaan zitten om jullie ideale samenwerking
vorm te geven, persoonlijke afspraken te maken en vol vertrouwen de toekomst in te gaan.

Vooraf de juiste afspraken maken om gedoe achteraf te voorkomen. Zo werken jullie aan de vormgeving van jullie salon en misschien nog wel belangrijker, de vormgeving van jullie
samenwerkingsrelatie. Door aan de voorkant mogelijke “wat als” scenario’s te bespreken en jullie samenwerkingsrelatie te optimaliseren.

Wees eens eerlijk: heb je wel eens zo naar samenwerken gekeken?

De meeste samenwerkingen stranden omdat er te weinig wordt gesproken over wederzijdse verwachtingen. En je voelt hem misschien al aankomen, als samenwerkingen stranden staat je fundament niet meer zo stevig. Dan realiseer je je vaak dat je best afhankelijk was van deze samenwerking.

Afspraken maken met zakelijke samenwerkingen is wat mij betreft echt één van de drie
belangrijkste pijlers van een duurzaam fundament.

Met wie zou jij eens persoonlijke afspraken moeten maken?

 

Sandra Houvast is dé winstadviseur voor beauty ondernemers. Sandra Houvast
In haar winsttrajecten werkt ze nauw samen met de saloneigenaar om alle aspecten van de salon gezond te maken. Zodat zij daarna echt rust, inzicht en winst gaan ervaren.

Meer weten? Kijk op: www.houvastwinstencijfers.nl

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed