Welk social media kanaal kun je het beste inzetten voor je kapsalon?

Welk social media kanaal kun je het beste inzetten voor je kapsalon?

Social media, het is vandaag de dag niet meer weg te denken! Ik krijg dan ook heel vaak de vraag van salonondernemers welk social media kanaal ze het beste kunnen inzetten voor hun salon om in beeld te komen bij (potentiële) klanten. Kies jij het beste voor Instagram, Facebook, TikTok of Pinterest? Hieronder vind je het antwoord!

1. Jouw doelgroep bepaalt het kanaal!

Om jouw doelgroep te bereiken is het belangrijk dat je aanwezig bent op het kanaal dat hun ook aanwezig zijn. Dus zorg dat jij heel helder hebt wie jij wilt bereiken en ga daarna kijken op welk kanaal deze doelgroep actief is. Zo is bijvoorbeeld Facebook een van de grootste kanalen maar neemt de activiteit van jongeren hier snel af. Instagram was in het begin vooral populair onder jongeren maar inmiddels zijn ook volwassenen en ouderen hier steeds meer aanwezig! Dit platform is erg geschikt voor mooie foto’s en ook de Instagram Stories zijn populair. TikTok is al een tijdje een ware hit in China en is nu in Nederland vooral populair onder de jongeren, dus geschikt als deze tot je doelgroep behoren. Pinterest is een online prikbord met veel inspiratie voor de mooiste kapsels. Dus waarom zou je hier jouw mooie voor/na foto’s niet op plaatsen?

2. Wat wil je bereiken?

Wat is het doel dat je wilt bereiken met het gebruiken van social media? Zorg dat je dit heel helder hebt en stem hier je kanaal en acties op af. Wil je bijvoorbeeld klanten aantrekken via social media? Dan kun je via Instagram goed de interactie aangaan en zorgen dat jouw potentiele klanten meer zien van jou en jouw werk, als jouw doelgroep hier actief is. Heb jij een duidelijke focus en ben je bijvoorbeeld master in balayages? Plaats ze op Pinterest en de klanten die hier waarde aan hechten nemen graag plaats bij jou in de stoel.

3. Maak een keuze!

Je kunt, zeker niet als je hier net actief mee begint, actief en succesvol zijn op alle social media kanalen. Maak daarom een keuze en ga voor het social media kanaal dat het beste past bij jouw doel en de klanten die je wilt aantrekken, in combinatie met wat past bij jou en jouw salon. Dus focus je vooral in het begin op dit ene kanaal. Ben je hier succesvol? Dan kun je dit in de toekomst eventueel uitbreiden!

4. Denk goed na wát je plaatst

Belangrijk om jouw doelgroep te kunnen bereiken is dat wát je plaatst, aanspreekt bij jouw doelgroep. Ze krijgen zoveel indrukken dus zorg dat jij ze laat stoppen met scrollen! Verdiep je dus goed in wat ze interessant vinden om te zien van jou en kijk ook welke soort berichten en posts passen bij het kanaal dat je gebruikt. Maak hier een mooie mix van en jij spreekt jouw doelgroep sowieso aan!

5. Probeer het uit en stuur bij!

Wat nou écht werkt voor jouw salon en jouw doelgroep? De enige manier om daarachter te komen is door het te testen! Probeer verschillende soorten posts uit in verschillende vormen en over verschillende onderwerpen. Bekijk daarna (bijvoorbeeld in de statistieken) welke posts het beste hebben gepresteerd. Dan weet je dat je bij die posts op de goede weg zit. Die kun je dan weer als inspiratie gebruiken voor nieuwe posts!

Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat met het inzetten van social media voor je salon. Laten we connecten op Instagram of Facebook, dan zie je meer tips van mij en ik kan zien dat jij deze tips gaat toepassen! Heb je een specifieke vraag? Stuur me vooral een berichtje!

Liefs, Charlotte

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed