Timemanagement voor (kap)salons? Zó belangrijk is dat!

Timemanagement voor (kap)salons? Zó belangrijk is dat!

Wil jij als salon ondernemer fijn jouw bedrijf runnen met goede resultaten en plezier? Timemanagement is daarvoor super belangrijk Je wil namelijk niet het plezier in je vak verliezen of veel te veel uren maken op de meest onmogelijke momenten, die niet altijd voldoende opleveren. Ik ga je tips geven waar je rekening mee kunt houden om jouw timemanagement te optimaliseren.

1. Maak vooraf een tijdsschema

Een goede voorbereiding is het halve werk! Denk vooraf goed na hoe je jouw tijd gaat indelen. Dat je je 40 uur per week beschikbaar stelt om te kunnen werken, betekent niet dat je ook 40 uur klanten kunt plannen. Plan je 40 uur klanten? Dan werk je uiteindelijk meer uren, en dat gaat van jouw privétijd of de tijd met je gezin af. Er is namelijk ook tijd nodig voor de randzaken van het runnen van je salon. Denk hier dus van te voren goed over na. En vergeet ook je pauze niet! Als jij goed voor jezelf zorgt, kun je ook goed voor je klanten zorgen.

2. Stuur op je planning

Zorg dat je goed in kaart hebt hoe lang elke behandeling duurt, zodat je jouw uren die je voor klanten beschikbaar stelt zo efficiënt mogelijk kunt indelen. Elk kwartier dat er tussendoor geen klant gepland staat, ‘kost geld’. Reken dat maar eens uit per week en per maand, je gaat versteld staan wat je laat liggen, als dit bij jou regelmatig het geval is ;-). Bijvoorbeeld: een kleurbehandeling duurt 1,5 uur en tussen de middag heb je pauze of ga je om 12.00u de kinderen van school halen. Je begint om 09.00u en hebt dus tot 12.00u. Als een klant belt en vraagt of diegene om 10.00u een afspraak kan plannen, dan mis je een uur ervoor, en een half uur erna. Stel: voor alleen knippen reken je 45 minuten, dat betekent dat je op een ochtend al een half uur inkomsten mis loopt. Dus: stuur op je planning en vraag of de klant ook om 09.00 of 10.30u zou kunnen!

3. Geef je grenzen aan!

Herken je het? Je bent ’s avonds als je op de bank zit nog met je gedachten in de salon en ook klanten weten je op elk moment wanneer het hen uitkomt te bereiken. Of je wordt gebeld als je een andere klant aan het behandelen bent. Een fijne werk/privé balans is enorm belangrijk en aandacht voor je klant als diegene in de stoel zit ook, dus geef hier je grenzen in aan. Plan dus momenten in dat je bereikbaar bent of dat je met jouw klanten dan terug contact opneemt. En communiceer dit ook duidelijk, zodat zowel jij als jouw klant, weet waar jullie aan toe zijn.

4. What to do? Plan het in!

Er komt zoals je weet veel meer kijken bij het runnen van een kapsalon dan alleen het behandelen van klanten. Administratie, marketing, inkoop, afspraken plannen, trainingen en ga zo maar door! Je hebt veel balletjes hoog te houden, dus soms is het niet gek dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Of dat je klantafspraken voorrang geeft, waardoor deze taken vooruitgeschoven worden. Zonde, want dit is heel belangrijk voor de groei van je bedrijf. Houd daarom een to do list bij van de dingen die je naast het behandelen van klanten nog te doen hebt, en plan ook deze taken in. Reserveer hier dus ook tijd voor, zodat dit niet steeds ten koste gaat van jouw privé tijd. Je partner, kinderen, vrienden en uiteindelijk jij zelf ook, zullen er blij mee zijn.

Ik ben benieuwd hoe het bij jou in de salon gaat met timemanagement. Denk je dat dit bij jou al optimaal is of is er nog werk aan de winkel? Leuk als je het met me deelt! En dan geef ik je graag nog wat persoonlijke tips voor jouw situatie! Laat je het weten via een berichtje op Instagram of Facebook?  

Liefs, Charlotte

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed