Stuur op deze cijfers

Stuur op deze cijfers

Ben jij een ambitieuze salon ondernemer? Op déze cijfers kun jij sturen om groei te realiseren.  

Als ambitieuze salon ondernemer wil je er alles uithalen wat er in zit. Je wil jouw kapsalon continu laten groeien. Ik vind dit als business en marketing coach voor salons geweldig om te zien, dat er zoveel ambitieuze salon ondernemers zijn. We hebben hetzelfde doel: de branche naar een hoger level tillen. 

Veel salonondernemers hebben echter een haat-liefde verhouding met cijfers. Maar deze horen (helaas!) ook bij het ondernemerschap. Het is niet alleen maar doen wat we het liefste doen: de mooiste kapsels creëren. Cijfers, cijfers, cijfers, soms zie je door de bomen het bos niet meer. Allereerst is het heel belangrijk, wanneer je de cijfers van je salon wil laten groeien, dat je een duidelijk doel voor ogen hebt waar je naartoe wil groeien. Op die manier kun je dan kleine stapjes uitstippelen naar jouw uiteindelijke einddoel: DE TOP!

Cijfers zijn hiervoor een handig middel om dit te meten! En geloof me: als je dit beter in de gaten gaat houden en resultaat ziet, ga jij het vanzelf leuk vinden! Dus stel: jij wil jouw maandomzet laten groeien met 20% binnen 1 jaar, op welke cijfers kun je nu onder andere sturen om groei te realiseren?  

1. Groei in de gemiddelde besteding

Wat geeft een klant nu gemiddeld uit bij jou in de kapsalon? Bereken dit per maand, en pak daar het gemiddelde van. Dus je deelt de omzet door het aantal klanten die maand. De gemiddelde besteding kun je onder andere laten stijgen door meer productverkoop, meer waarde toe te voegen in de behandeling en zo ook de prijs op te hogen, of aanvullende behandelingen bij te verkopen.  

2. Groei in productverkoop

Hoe vaak lukt het om na een behandeling producten te verkopen? Bereken eens welk percentage van jouw totale klanten producten koopt. En wat is dan de gemiddelde waarde van de productverkoop? Om de productverkoop te stimuleren, kun je sturen op beter advies tijdens de behandeling, meer aandacht hiervoor in je marketing, en bijvoorbeeld een doel per dag stellen: zoveel producten verkoop ik vandaag.  

3. Groei in aantal klanten

Hoeveel klanten heb je nu per maand? En wat zet je daarmee om? Dan kun je ook berekenen hoeveel klanten je nodig hebt om jouw omzetdoel te behalen. En was de agenda in die maand volledig bezet of had je nog ruimte over om meer klanten in te boeken? Als je nog ruimte over had, kun je met het aantal klanten al dichter naar jouw omzetdoel toe groeien. Was je agenda al vol, kijk dan bij de andere punten of je daar groei kunt realiseren. Óf je zou extra manuren beschikbaar moeten stellen, maar dan gaan de kosten ook weer omhoog.  

4. Groei in vooruitboeken en terugkerende klanten

Boeken al jouw klanten na de behandeling de afspraak vooruit? Hoe meer je vooruit inboekt, hoe meer zicht je hebt op de groei van je omzet, en hoe groter de kans dat je een terugkerende klant hebt. Als je op tijd begint met het doorboeken van de afspraken, kun je ook meer invloed uitoefenen op het efficiënt indelen van de planning, waardoor je omzet per dag ook hoger uitvalt. Een efficiënte agenda levert meer op dan een gatenkaas agenda! En? Zijn dit cijfers die jij vaker berekent of is dit nieuw voor jou? Wellicht werk je al met een salon software systeem, heel vaak kun je hieruit al heel veel inzichten halen. Zorg ervoor dat je er eens wat vaker aandacht aan besteedt als je dit nog niet doet, zodat de groei van jouw kapsalon continu blijft en dat je er grip op blijft houden! Heb jij flinke groeiambities maar denk je dat je meer handvatten nodig hebt? Of wil je eens met mij sparren over welke mogelijkheden ik voor jou zie? Check dan www.nxtlevelsalon.nl voor de mogelijkheden. En als je ECHT enthousiast bent, vraag dan een vrijblijvende nXt level call aan, dan bespreken we samen of ik jou kan helpen om jou EN jouw salon naar een nXt level te tillen!

Liefs, Charlotte

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed