Prijsverhoging in je (kap)salon in 2021

Prijsverhoging in je (kap)salon in 2021

Dit was ‘m dan, 2020 zit er alweer bijna op. En wat is dit gekke, bewogen jaar voorbijgevlogen als je ’t mij vraagt. 2021 staat voor de deur, voor salons en natuurlijk ook andere bedrijven een veelgebruikt moment om de tarieven onder de loep te nemen. In deze column neem ik je mee door mijn kijk op prijzen verhogen voor je salon, inclusief toepasbare tips.

Ga ervoor!

Houd je al jaren weinig over onder aan de streep of ben je de laatste tijd een stuk beter geworden in je werk, waardoor jouw waarde is verhoogd? Vind je het spannend je tarieven te verhogen? Wie weet beperk je jezelf al jaren door slechts jaarlijks te verhogen met het inflatiecijfer. Ben je bang voor de reacties? Bang voor klanten die niet meer komen? Zo zonde! Als je hier vanaf wil is het belangrijk hier zélf verandering in te brengen. Want is die standaard prijsverhoging die je ieder jaar al doorvoert, genoeg om dit op te vangen? Tarieven verhogen vinden veel salons lastig, maar doe het wel. En in mijn ogen kun je dit beter in één keer goed doen en 100% tevreden zijn met je tarieven, dan ieder jaar een beetje terwijl je diep vanbinnen nog niet vraagt wat je zou willen.

Bied meer waarde

“Maar Charlotte, hoe dan?” Geef je klant meer ‘waar’ voor hun geld, zodat ze ook bereid zijn meer te betalen. Kijk wat je kunt toevoegen aan je behandelingen, of maak een combinatie van verschillende behandelingen. Wat ik ook vaak zie, is dat er “onbewust” dingen extra gedaan of niet benoemd worden. De klant betaalt dit niet, maar het heeft wel waarde. Maak hier een einde aan. Wil je dit toepassen? Belangrijk is dan te focussen in jouw communicatie (in de salon én online) op die hogere waarde, zodat je klant dit gaat inzien. Bekijk het eens van deze kant: wat levert het op voor jouw klant? Die prijs is dan ineens minder belangrijk!

Zorg dat je niet te vergelijken bent!

Hier in de buurt liggen de prijzen niet zo hoog… Ik kan niet ineens zoveel verhogen… Dan gaan mijn klanten straks lopen… Zijn dit gedachten die weleens door jouw hoofd spoken? Onnodig! Leg jouw behandelingen eens naast die van een aantal salons in de buurt, wat zie je? Is het te vergelijken op basis van de inhoud van de behandeling en de prijs? Dan kunnen jouw klanten dit ook! Stel je behandelingen opnieuw samen inclusief nieuw tarief. En zorg er dan voor dat ze onvergelijkbaar zijn met andere salons én met jouw oude behandelingen, zodat klanten dit ook niet meer kunnen doen. Wees creatief en maak er je eigen ding van, klanten zullen dit waarderen!

Verontschuldig je niet

Ben altijd open en eerlijk over het verhogen van je tarieven of het aanpassen van je behandelingen. Kondig het tijdig en netjes aan, maar verontschuldig je niet. Laat merken dat jij helemaal achter jouw nieuwe werkwijze en tarieven staat. Je bent niemand verantwoording schuldig, dus geef ook geen ruimte voor discussie. Leg het uit in duidelijke taal, zonder excuses. Dit zal bij het grootste deel van de klanten alleen maar zorgen voor begrip, en jij bent eindelijk 100% tevreden met wat jij onder aan de streep overhoudt.

Wanneer prijsverhoging?

Kun je je tarieven alleen verhogen in het nieuwe jaar? Het nieuwe jaar is een veelgebruikt moment, maar nee. Je tarieven verhogen kan ook op een ander moment in het jaar, laat je hierdoor niet beperken of stel het niet onnodig uit. Wellicht loop je nu met de gedachte dat je het niet gepast vindt om tijdens de crisis jouw tarieven te verhogen. Het zou zonde zijn als je minder overhoudt onder aan de streep, omdat je hierdoor niet je tarieven verhoogt, terwijl jouw kosten wel hoger worden. En als jij daarnaast jouw waarde verhoogt en onvergelijkbaar bent, kun jij dit helemaal verantwoorden en hoeft niets jou in de weg te staan!

Heel veel succes in deze drukke decembermaand! Heb je vragen over het toepassen van deze tips in jouw situatie? Stuur me een berichtje via Instagram en ik denk graag met je mee!

Liefs,
Charlotte

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op:
www.nxtlevelsalon.nl

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed