Op Haren & Snaren

Op Haren & Snaren

Walter Postma is kapper en haarwerk-leverancier bij KapsalonRosa.nl en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland.
In deze column schrijft hij over zaken uit het dagelijks leven, bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen
.

Gesprek op niveau

Lang geleden gingen mijn vrouw en ik om met een stel waarvan de dame bedrijfsleider was bij een grote drogisterijketen. Zoals het een goed werkgever betaamd werd zij van cursus naar cursus gestuurd om zodoende het perfecte uithangbord voor de lokale vestiging te zijn. De firma kneedde de leidinggevenden allemaal volgens hun maatstaven en gaf hen het idee dat ze echt héél véél wisten. Zo kwam het moment waarop zij op een feestje meende mij, als kapper, het één en ander uit te moeten leggen over waterstof.
Na 3 zinnen was ze erachter dat ze eigenlijk niets wist!

Waar ging het mis?

Zo’n leidinggevende werd natuurlijk opgeleid met wat standaard informatie, zodat men méér wist dan een gemiddelde consument. Voor die tijd een prima insteek, maar hoe zit dat nu?

We hebben Google!

Op dit moment zie ik ook weer heel veel mensen die menen ergens verstand van te hebben met kennis die men opgedaan heeft met het toetsenbord (er zijn zelfs LOI-cursussen voor kapper) óf via een opleiding
gerelateerd aan een Multi Level Marketing product. Ze zijn er in alle vormen; huidverzorging, haarverzorging, make-up etc. En de grootste gemene deler? Men weet nét genoeg om het te laten lijken alsof er daadwerkelijk een hoop kennis aanwezig is.

Marketing

Nóg zo’n gemeenschappelijke deler is het gebruik van hét marketing instrument van dit moment: Social media. Of het nu gaat om huishoudelijke apparaten, producten voor gewichtsverlies of uiterlijke verzorging, al deze
mensen wordt op het hart gedrukt veel te posten, om beleving rondom het product te creëren.

Aanbod

Ook ik krijg regelmatig te maken met mensen die het idee hebben heel veel kennis opgedaan te hebben op allerlei gebied.
Zo was er een dame die ons mailde omdat ze zichzelf tegenwoordig fotograaf noemt en van mening was dat we wel eens samen konden werken met een shoot. Voor “inspiratie” kon ik wel even op haar Facebook en Insta kijken, wat ik me geen 2 x liet zeggen, want wie weet wat voor talent mij een mail stuurt.

Is het wat?

Al klikkend langs diverse foto’s, zag ik dat ze leuke foto’s maakte, maar er op geen enkele wijze uitsprong. Misschien had familie haar aangemoedigd om er “iets mee te gaan doen”, vanwege het feit dat ze altijd net iets
leukere foto’s maakt dan anderen, maar dan ben je nog geen fotograaf.

Visagie

In de uiterlijke verzorging is het zo mogelijk nóg gekker; wanneer iemand thuisparty’s voor een make-up merk gaat houden noemt men zich tegenwoordig direct al “visagist” of “MUA” (Make-Up Artist), terwijl men eigenlijk niet zoveel kan.

Vergelijken

Ik begrijp, mijn bewering moet natuurlijk wel ergens op gebaseerd zijn, dus dat leg ik graag uit. In mijn salon werkt een jongedame die erg gedreven is. Na haar opleiding tot hairstylist volgde ze een visagie opleiding. Er gingen familieleden, vriendinnen en klanten van de salon mee als model en iedereen zag haar groeien. Waar ze eerst zichzelf leuk opmaakte, zagen we nu dat ze, gebruikmakend van de gezichtsvorm, mensen een
totaal andere uitstraling kon geven aangepast op de wens van het moment.

Smeren

Vervolgens zag ik in de omgeving meerdere mensen op pad gaan met een “thuis-party-make-up-merk” die leuk kunnen “smeren” . Ze posten ontzettend veel op social media en claimen er veel verstand van te hebben.
Het praatje is goed, de foto’s zien er leuk uit en hun klanten “liken” alles wat ze “posten”. Op een gegeven ogenblik geloven deze mensen daadwerkelijk dat ze een gigantisch talent hebben. Ik heb er
zelfs één gezien die ‘en passant’ nog even een knip- en kleurbehandeling bij een klant deed omdat ze het “total look”-principe hanteerde, terwijl deze persoon geen kapster is. In hun zelfoverschatting roepen ze dan nog wat termen die vooral “lekker klinken”, maar totaal niet van toepassing zijn op het geleverde werk. Weten hun volgers veel, die slikken alles voor zoete koek. Oh ja, en ze gaan samenwerken met een fotograaf, niet geheel toevallig de eerder besproken “fotografe”.

Wat moet je ermee?

Ik spreek veel collegae die zich dan afvragen of ze hier iets tegen moeten ondernemen. Mijn antwoord is eigenlijk altijd hetzelfde; wanneer je vindt dat je er iets tegen wilt doen, moet je dat vooral niet nalaten.
Maar wat voor mij veel zwaarder weegt is jouw “know-how”. De oplettende klant zal zien dat jouw afbeeldingen, resultaten, kennis en kunde vele malen groter is, laat juist dát zien. Let maar op, wanneer iemand een probleem heeft met zijn of haar (hoofd)huid, kleur of kapsel, zullen ze
uiteindelijk dáár terecht komen waar men oplossingen heeft. Tegenwoordig mag iedereen zichzelf betitelen als “Pro”, dus die titel heeft flink ingeboet aan waarde.
Onderscheid jezelf door kennis en kunde, dáár is winst te behalen!

Een niet professioneel product wordt vaak aangeprezen door een niet professioneel persoon en geeft geen professioneel resultaat. Wees professioneel!

Walter Postma
TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed