Op Haren & Snaren

Op Haren & Snaren

Walter Postma is Kapper en Haarwerk-leverancier bij KapsalonRosa.nl, en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland. Als hobby schrijft deze ondernemer (song)teksten voor Lyricle.nl.
In deze column schrijft hij over zaken uit het dagelijks leven, bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen…

Corona & Crisis…

Zoals iedereen in de kappersbranche ging ook onze salon “op slot” tijdens te verplichte Lockdown door de overheid.
En net als iedereen had ook ik geen idee hoe lang dit zou gaan duren en wat de gevolgen voor mijn salon, mijn team en mijn gezin zouden zijn.

Accountant…

Buiten het feit dat ik het nieuws over de steunmaatregelen door de overheid goed volgde leek het mij toch verstandig om een telefoontje te plegen met mijn accountant; ik verwachte dat zij de gene zou zijn die het beste op de hoogte zou zijn van de opties voor mijn bedrijf.
Maar ik was natuurlijk niet de enige….

Denken en doen…

Na veel pogingen om haar te pakken te krijgen had ik uiteindelijk contact;
We lieten “de koetjes en kalfjes” achterwege want ze had het druk en namen kort de opties door;
NOW-Tozo-Bank- belasting, in willekeurige volgorde zo werd gezegd, maar…
eerst onderzoeken, dan kijken of het voor mijn bedrijf van toepassing zou zijn, dan pas doen.

De opties…

Als eerste vroeg ik de Tozo aan; dat ging redelijk gemakkelijk, en ik wist dat ik er volledig recht op zou hebben;
Ik zou voorlopig toch geen geld uit mijn bedrijf kunnen halen voor privé gebruik.
Ik kwam er al snel achter dat de NOW-regeling wat langer op zich liet wachten en een aanvraag voor uitstel betaling was vlot geregeld.
Daarna maar eens de Bank gebeld; ik verwachte de komende periode nog geen inkomsten te krijgen uit werk,Tozo of NOW en wilde zeker weten dat ik aan mijn financiële verplichtingen kon voldoen.

Vlot ….

Het gesprek met de bank ging héél vlot;
De relatiebeheerder was begripvol, vroeg me een aantal stukken op te sturen en bood me gelijk maar wat meer ruimte aan omdat hij het vervelend zou vinden wanneer ik nogmaals aan zou moeten kloppen wanneer de situatie langer zou duren.

Het was letterlijk binnen een week geregeld !

Telefoon…

Ik was goed en wel begonnen met wat kluswerkzaamheden in de salon waar ik anders nooit aan toe kom toen een collega-ondernemer me belde. Hij was, op zijn zachtst gezegd, nog al in paniek.
“Hoe moet ik in godsnaam de komende periode doorkomen?” , was zijn vraag.
Ik somde het rijtje op wat ik met mijn accountant doorlopen had en kreeg meteen te horen welke stappen hij doorlopen had, dat wist hij allemaal wel, maar….
“Dat zou niet genoeg zijn ! “

Ik probeerde hem ervan te overtuigen dat rustig blijven de beste optie was en opperde een telefoontje naar zijn bank.
Gelijk begon hij te foeteren; “de bank wil helemaal niets, doet helemaal niets en wil mijn bedrijf om zeep helpen”.
Toen ik voorzichtig tegenwierp dat de bank er totaal geen belang bij had om zijn bedrijf te laten “omvallen” vroeg hij me hoe ik dat had gedaan.
Na mijn uitleg over het contact met de bank en de snelle afhandeling was hij “not amused”.
“Hij ging direct zijn bank bellen!”

Hoe gaat het…

Een paar dagen later sprak ik de relatiebeheerder van de bank die wilde weten hoe het ging en vroeg hem waarom het bij mij zo makkelijk ging om financiële ruimte te krijgen waar een ander met een mooi bedrijf zoveel moeite moet doen.
“ik kan niet voor de bank van die andere ondernemer spreken , maar wij kijken naar betaalgedrag, aflossing hypotheek en de eventuele overwaarde op een pand; dat was bij jou dik in orde”, was het antwoord.

Aha…

Ik nam voor mijzelf de situatie van de collega ondernemer in ogenschouw:
Huurpand voor het bedrijf op redelijk dure locatie, trots op de bijna nieuwe auto die elke 3 jaar aangeschaft werd, meermaals per jaar op vakantie en vooral hoog opgeven over de slimme hypotheek constructie op zijn woning; lage rente weinig aflossen dus genoeg geld over voor leuke dingen….

En ineens begreep ik het oordeel van de bank!

Ondernemen  is niet alleen uit stralen dat je ondernemer bent, het is belangrijker ondernemer te zijn!

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed