Op Haren & Snaren #16

Op Haren & Snaren #16

Walter Postma is Kapper en Haarwerk-leverancier bij KapsalonRosa.nl, en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland. Als hobby schrijft deze ondernemer (song)teksten voor Lyricle.nl.
In deze column schrijft hij over zaken uit het dagelijks leven, bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen…

Op pad …

Met regelmaat ga ik met mijn compagnon Leo op pad naar een stad of regio waarvandaan een telefoontje of mailtje is gekomen met het verzoek om eens met onze scharencollectie langs te komen.
Wanneer we dan toch in die omgeving zijn lopen we de aldaar gevestigde salons af , leggen een kaartje neer en vertellen in het kort wat we leveren en dat we graag bereid zijn om, indien nodig, op een later moment nogmaals langs te komen zodat men de scharen kan “ruiken,voelen,proeven” om een gedegen keuze te kunnen maken.

Heen & terug …

Samen rijden we een aardig aantal kilometers door Nederland en hebben we vaak gesprekken over diverse onderwerpen.
We nemen de politiek onder de loep, kletsen over het klimaat, de maatschappij, sport, muziek etc.
Én we hebben het natuurlijk vaak over bijzondere gebeurtenissen of gesprekken ; We maken genoeg mee wanneer we salons in en uit lopen.

Prijs/kwaliteit …

Vaak hebben we het over de wens van mensen om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Een veel gehoorde opmerking is “op internet kan ik vaak héél goedkoop scharen krijgen” en het is dan aan ons om daar op de juiste wijze mee om te gaan.
Zo vertelde Leo ooit dat hij bij een Barbershop binnenliep waar een stel jonge , enthousiaste gasten geïnteresseerd waren in onze scharen, maar….
Ze hadden de shop recent geopend en de scharen online besteld bij “Aliexpress”.
Ze waren van een bekend merk, héél goedkoop en nu voldeden ze al niet meer, want ze knipten niet meer lekker…

Mond vol tanden of …

Aan ons de vraag “waar dat aan kon liggen…?”
Nu kunnen we een hele verhandeling gaan houden over de keuze voor dit andere merk, maar daar hebben die jongens niets aan, want dan zou het al snel lijken alsof we onszelf promoten door een ander merk af te kraken.

Vanuit zijn ervaring als eigenaar van een grote tweewieler zaak weet Leo veel van o.a. staalsoorten en gebruikt dat in zijn gesprekken met klanten die een schaar nodig hebben, waar ik meer het advies geef vanuit mijn praktijkervaring met de diverse modellen.
We leggen dan uit dat er op dit moment héél veel nepartikelen worden geproduceerd die lijken op het origineel maar dit in kwaliteit niet zijn.

Voorbeelden genoeg …

Zo zagen we ooit een schaar waar letterlijk roestvlekken op zaten, iets wat bij duurdere staalsoorten nauwelijks voorkomt.
We kregen van een dame een keer een schaar van een bekend en redelijk betrouwbaar scharenmerk in de handen gedrukt waar een niet bestaand typenummer op stond.
Én had ik ooit een gesprek met een grote fabrikant van stylingapparatuur waar we graag mee in zee wilden;
Toen bleek dat er eigenlijk niet met dealers gewerkt werd vroeg ik hen hoe het toch kon dat ik hun producten op diverse sites tegen kwam?
Het antwoord laat zich raden….

Waarschuwing …

De fabrikant waarschuwde me dat het onmogelijk zou blijken om het product te registreren omdat de combinatie van type en modelnummer niet overeen kwam in hun database, kortom;
Geen garantie!

Collegiaal …

Als kapper zit ik in een aantal Facebook- en appgroepen waarin tips & tricks uitgewisseld worden en op een gegeven moment werd er gevraagd waar deze specifieke apparatuur het goedkoopst besteld kon worden.
Ik waarschuwde de collegae dat er veel namaakartikelen op de markt zijn en haalde het gesprek met de fabrikant aan, maar toch…
Men besloot te bestellen, want het prijsverschil was zóóó groot….

klachten …

Na een paar maanden ging het in de app-groep over de klachten die men had over de geleverde apparatuur;
Onderdelen lieten los, product was niet te registreren en de fabrikant maakte niets van de garantie want die beweerde dat het nep was….
Daarbij bleef het aan de kant van de website waar besteld was ook stil, dus…slecht!
Totdat één iemand opmerkte dat “Walter daar toch al voor gewaarschuwd had…”

Oplettend…

Vreemd genoeg ga je door dit gebeurtenissen steeds oplettender worden waar het “goedkope rommel” betreft;
Zo stuurde Leo ooit een foto van een “echte kappersschaar” (In het bericht allemaal lachende smileys) voor de fantastische prijs van 12.95 bij een winkel die dusdanig goedkoop is dat je er altijd, wanneer je naar binnen gaat voor een rol WC-papier , je weer naar buiten komt met een winkelkar vol goedbedoelde rotzooi waar je in 90% van de gevallen niets aan hebt, maar ja, “het koste ook bijna niets…”

Echt of nep …

Deze blog is niet bedoeld om reclame voor onze scharen te maken, meer om mensen (Wij noemen dit vaak de “Aliexpress-generatie”) te beschermen tegen onnodige uitgaven die in eerste instantie goedkoop lijken maar uiteindelijk duur uit vallen.
Het kan gewoon niet dat iemand dezelfde kwaliteit kan leveren voor een gigantisch lagere prijs.

Marktplaats …

Op marktplaats staat wat dat betreft een hele mooie spreuk die ik zeer van toepassing vind:

Als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat vaak ook zo. 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed