Op Haren & Snaren #13

Op Haren & Snaren #13

Walter Postma is Kapper en Haarwerk-leverancier bij KapsalonRosa.nl, en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland. Als hobby schrijft deze ondernemer (song)teksten voor Lyricle.nl. In deze column schrijft hij over zaken uit het dagelijks leven, bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen…

 

Team & training …

Zoals ik in mijn vorige blog schreef was ik, jaren terug, op zoek naar de juiste teksten om op onze allereerste website te zetten.
Na een lange zoektocht tussen allerlei websites en een goed spiegelgesprek met mijzelf kwam ik er achter;
Wij waren een verdomd goed getraind team!
“Never stop learning” was ons credo, er was altijd iets te leren en daar waren wij bij !
Géén marketing verhaal, maar de waarheid, ontegenzeggelijk bewezen:
We volgden destijds veel trainingen extern, hielden regelmatig trainingsavonden en leidden leerlingen op die vaak gewild waren bij collegae of uiteindelijk bij ons bleven werken.
Dát was onze kracht

 

Trots  …

Trots, dat was ik, op mijn team, op hun leergierigheid, op mezelf, want laten we wel wezen;
Ik was toch zeker de grote initiator, de kapstok waar alles aan vast hing, de motivator, de manager, hét voorbeeld voor het hele team…
Ik ging er bijna zelf in geloven….

 

Educator …

Mijn gedrevenheid viel op en er werd gevraagd of ik belangstelling had om voor een bekend merk trainingen te gaan geven aan andere salons; Ik zou een periode ingewerkt worden en daarna zou ik de weg op kunnen als educator.
Inspireren, motiveren, dat leek me wel wat en uiteindelijk zou mijn team hier ook voordeel uithalen; ik zat dusdanig dicht bij de bron dat ik alle info rechtstreeks door kon spelen,
Win-Win situatie !

 

De praktijk …

Het werd drukker en drukker en ik gebruikte mijn team als proefpersonen;
Op trainingsavonden probeerde ik trainingen uit en keek hoe zij er op reageerden.
Was het tekstueel duidelijk? Begrepen ze wat er bedoeld werd met de “beleving” van het merk ?
Ik draaide mijn riedeltje af en ging er van uit dat ik een uitstekende training neergezet had.
Wat was ik toch een toptrainer (-werkgever,-collega,-etc)

 

Switch …

Na zo`n 10 jaar voor dat ene bedrijf werkzaam te zijn geweest kwam de sleet er een beetje in;
Het bedrijf was overgenomen door een multinational en ik was het oneens met de marketingstrategie;
Wanneer ik bij een salon binnenkwam voor een training moest ik eerst een haf uur “puinruimen” omdat salons dit precies zo ervoeren.
Ik realiseerde me dat dit niet mijn taak was en dat mijn passie niet lag in het verdedigen van mijn opdrachtgever maar in het doorgeven van kennis.

 

Nieuwe kans …

Al zoekende naar een nieuwe leverancier voor mijn salon kwam ik in contact met ALCINA;
Een relatief kleine firma met mooie, goed doordachte producten die nog wel een trainer konden gebruiken en na een paar gesprekken waren we er uit.
Ik verbond me aan deze firma en zou voor hen trainingen geven, ontwikkelen en af en toe op het podium staan, maar niet zonder een gedegen training;
Dat betekende 3 weekenden naar Duitsland voor intensieve training en afsluitend examen.

 

Weer druk …

Het was weer lekker druk, ik reed stad en land af om demo`s te geven en pakte ‘en passant’ tijdens de lunch mijn eigen team even mee. Een korte update hier, een kleine tip daar en dat was het wel zo’n beetje…
Langzamerhand begon er iets te knagen, maar ik wist niet wat …

 

Team & Mening …

Ineens herinnerde ik mij iets.
Van mijn laatste werkgever had ik de salon overgenomen en ondanks dat ik groot respect voor de man had vond ik destijds wel dat hij na al die jaren enigszins bedrijfsblind geworden was.
Daarom gaf ik de 2 werknemers die de meeste uren in de salon aanwezig waren de opdracht om eens over wat zaken na te denken en hun mening te geven.
We zouden hier dan op een later moment een avond over babbelen.

Confronterend …

De avond van het gesprek was geen fijne avond voor mij, Ik kreeg fijntjes te horen waar ik de laatste jaren steken had laten vallen;
“Er werden véél minder trainingen gegeven dan voorheen en met die tips tijdens de lunch hield je een team niet op niveau.”
En “hoezo waren wij zo’n goed getraind team?”
“Dat jij regelmatig trainingen in Duitsland krijgt betekent toch zeker niet dat wij als team ook direct álles weten?”
Kortom, ik was zo overtuigd geraakt van mijn methodiek dat ik niet in de gaten had dat dit voor mijn team heel anders voelde.

Veranderen …

We hebben direct spijkers met koppen geslagen.
Er werd weer een schema voor trainingsavonden opgesteld.
We gekeken naar de noodzaak van externe trainers én er werd iemand verantwoordelijk gemaakt voor de leerling(en).

Nu, jaren later, hebben we wat wijzigingen in ons team gehad. Ik ben nog steeds blij dat ik destijds een eerlijk antwoord heb gekregen ; We hebben nu weer trainingen, zowel intern als extern, nieuwe mensen worden opgeleid met onze producten en de leerlingen worden beter begeleid.
Langzamerhand kreeg ik iedereen weer naar hetzelfde niveau en heb mezelf voorgenomen om hierin niet meer te verslappen.
De boodschap was destijds heel duidelijk !

 

… Geloof in jezelf, maar vertrouw ook op de mening van anderen …

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed