Marketing voor kappers – dit is wat je altijd in gedachten moet houden

Marketing voor kappers – dit is wat je altijd in gedachten moet houden

Marketing voor kappers – dit moet altijd worden overwogen

Hoewel kappers vaak weinig worden opgemerkt door het publiek, is de concurrentie tussen de salons enorm. Dit is mede te danken aan het feit dat de salons voor veel klanten op het eerste gezicht uitwisselbaar lijken. Om meer klanten te winnen en zo de eigen winst te verhogen, is goede reclame een must. Maar ook hier falen veel kappers door gebrek aan marketing-ervaring. Hierbij enkele belangrijke tips die u eenvoudig kan volgen:

De reclame moet passen bij het bedrijf en de doelgroep

Als u zelf wilt adverteren, moet u ervoor zorgen dat de advertentie past bij uw bedrijf. Iemand die voornamelijk mannenkapsels knipt, moet dus niet per se reclame maken voor zijn diensten voor dames. Het kennen van de eigen doelgroep is daarom bijzonder belangrijk. Bovendien moet de reclame in de winkel zelf passen. Als het een traditionele kapper is, kan een advertentie met een modern ontwerp mensen snel afschrikken. Of anders gezegd, reclame moet altijd zo worden ontworpen dat deze gemakkelijk in uw eigen winkel kan worden uitgestald zonder de stijl en het uiterlijk te verstoren. Veel mensen maken de fout vooral hip en modern te willen zijn met hun reclame, zelfs als de winkel of de medewerkers helemaal niet bij dit beeld passen.

Reclame via flyers voor regionale zichtbaarheid

Omdat kapsalons meestal afhankelijk zijn van een vrij kleine groep mensen als klant, moet reclame ook lokaal worden ingezet. Online reclame kan nuttig zijn voor grote salons, maar deze oplossing is niet altijd even geschikt voor de kleine winkel om de hoek. Het is beter om de lokale zichtbaarheid te garanderen. Daarvoor moeten de reclamemedia dus goed zichtbaar zijn. Bedruk bijvoorbeeld zelf reclamemedia naar wens en houd zo de advertentiekosten zo laag mogelijk. Zeer zichtbare en vooral in het oog springende flyers kunnen in de plaatselijke winkels worden uitgestald om de aandacht op uw diensten te vestigen. Deze reclamematerialen kunnen bovendien heel goed meegenomen worden en blijven hierdoor veel langer in het geheugen. De optimale wijze om de gewenste doelgroep effectief en op lange termijn aan te spreken.

Creëer en toon unique selling points

Om deze reclame goed te laten werken, heeft een kapper natuurlijk een uniek verkoopargument nodig om niet willekeurig te lijken. Daarom is het belangrijk om na te gaan welke diensten van de kapsalon als een Unique Selling Point kunnen dienen en welke het beste gepresenteerd kunnen worden. Als u geen speciale diensten aanbiedt op professioneel gebied, moet u scoren op een ander niveau. Bijvoorbeeld met een bijzonder vriendelijke service en met andere diensten voor klanten.

Reclame zonder plan kost teveel geld

Het klinkt ingewikkeld om zoveel aandacht aan reclame te besteden. Maar reclame zonder concept en zonder plan kost alleen maar geld en biedt geen zichtbaar effect. Daarom is het zinvol om vroeg te beginnen met de planning om deze problemen te voorkomen. Dit bespaart niet alleen veel geld, maar helpt ook om uw reclame aan te passen aan de doelgroep en uw eigen winkel. Vooral belangrijk en noodzakelijk als er veel concurrentie is.

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed