Hoe krijg je meer productverkoop?

Hoe krijg je meer productverkoop?

“Ik verkoop bijna geen producten in mijn salon”

Dit is wat ik vorige week hoorde van een klant die een winsttraject bij mij volgt. Ze heeft een goedlopende salon. Zelf opgebouwd, begonnen in de garage aan huis en nu een mooie salon neergezet met 4 stoelen. De omzet is over de kop gegaan in vergelijking met vorige jaren en dat is zo fijn gezien de periode waarin we hebben gezeten. Ik ben dus best trots op haar, ze heeft er hard voor gewerkt!

Tijdens een van de sessies in ons traject vroeg ik haar waar ze nog omzet laat liggen. Daar had ze zo geen antwoord op, dus ging zij erover nadenken. Later ontving ik van haar een mail met daarin: “Ik verkoop bijna geen producten in mijn salon” Als je bijna geen producten verkoopt, dan laat je zeker omzet liggen.

“Maar waarom verkoop je dan bijna geen producten?”  Was mijn vraag aan haar.

Dat was een lastige, ze wist het niet. Nou wist ze het stiekem wel, maar durfde ze het eigenlijk niet te zeggen. Dus na wat doorvragen, kwam de aap uit de mouw.

“Ik vind het heel lastig om producten te verkopen”

“Ik wil niet opdringerig zijn”

Aaahh, daar zit het dus. Mindset!

Als je geen producten aanbiedt, zul je ze ook niet verkopen. Maar aanbieden en verkopen staat dus gelijk aan opdringen.

Herken jij hier iets in?

Het is een lastige mindset, die ik regelmatig hoor in mijn coachtrajecten.

Verkopen wordt geassocieerd met iets vervelends, iets opdringerigs. En jij wilt zeker niet opdringerig zijn naar jouw klant toe. Je wilt niet dat ze denken dat je extra geld aan ze wil verdienen.

Jouw klant komt naar jouw salon om geholpen te worden. Even tijd voor zichzelf, ontspannen en haren weer netjes gekleurd, geknipt en gestyled.

Dat is de behoefte van jouw klant, toch?

Zou het ook kunnen dat jouw klant geholpen is met betere en fijnere haarverzorgingsproducten? Wat denk jij? Ik persoonlijk denk het wel. Stel dat jouw klant alle producten bij de drogist al heeft geprobeerd, maar alsnog met pluizig en droog haar zit.

Elke keer als je klant in de spiegel kijkt, ziet ze haar pluizige haar en baalt… Hoe fijn zou het zijn als jij haar kunt helpen? En dat kun je!

Jij hebt precies het product wat haar van haar pluizige haar af kan helpen. Hoe oneerlijk zou het zijn als jij dat niet tegen haar vertelt? En haar dus niet volledig helpt als klant.

Door verkopen niet als iets vervelends te zien, maar door een andere bril op te zetten, voelt het niet als opdringerig.

Probeer verkoop van producten te zien als: “ik help mijn klant hier enorm mee”

En probeer met deze gedachte in je hoofd eens meer producten te verkopen. En dus meer klanten te helpen!

Ik ben reuze benieuwd hoe dit voelt voor je! Vast stukken beter.

En je vangt twee vliegen in één klap!

Je klant is super blij dat haar probleem is opgelost en jouw omzet stijgt!

Sandra Houvast is dé winstadviseur voor beauty ondernemers. Sandra Houvast
In haar winsttrajecten werkt ze nauw samen met de saloneigenaar om alle aspecten van de salon gezond te maken. Zodat zij daarna echt rust, inzicht en winst gaan ervaren.

Meer weten? Kijk op: www.houvastwinstencijfers.nl

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed