Haargroeimiddelen – Hans J. Diks

Haargroeimiddelen – Hans J. Diks

De benaming “haargroeimiddelen” klopt eigenlijk niet. Als er al medisch erkende geneesmiddelen zijn tegen haaruitval is het beste resultaat dat de haaruitval niet verder gaat. Het zijn dus eigenlijk “haaruitvalpreventie” middelen. Behouden wat je hebt. Mocht er toch nog hernieuwde haargroei voorkomen, dan komt dat doordat de haarfollikels nog niet helemaal dood zijn. Ze zijn slapend, maar vallen zonder behandeling later toch uit.

 

De 4 onderzoekfasen bij
nieuwe geneesmiddelen.

Geneesmiddelen, dus ook geneesmiddelen voor haaruitval, worden eerst in een laboratorium getest op veiligheid. Daarna gaan de onderzoekfasen over naar het testen op mensen. Hierbij gaat het onderzoek in 4 fasen.

  • Fase I: Eerste toediening bij mensen, meestal bij een klein aantal gezonde vrijwilligers. Er wordt gekeken naar tolerantie en veiligheid, meestal door middel van oplopende doseringen.
  • Fase II: Onderzoek van de werkzaamheid bij (een klein aantal) patiënten met de betreffende aandoening. Ook verificatie van het werkingsmechanisme bij patiënten of gezonde vrijwilligers en van de veiligheid bij kortdurend gebruik.
  • Fase III: Testen in de medische praktijk van de uiteindelijke dosering op bruikbaarheid en effectiviteit bij grotere aantallen patiënten. Vergelijking met een bestaand middel of placebo. Ook wordt gekeken naar de veiligheid op korte en langere termijn.
  • Fase IV: Onderzoek na registratie en gerelateerd aan het indicatiegebied waarvoor het middel is geregistreerd. Deze onderzoeken zijn niet nodig voor registratiedoeleinden, maar wel belangrijk voor het verbeteren van het gebruik van het geneesmiddel.

Pas na deze fasen kan je vaststellen dat een product medisch-wetenschappelijk is erkend.

 

Snake oil verkopers

Dat is de Engelse benaming voor die cowboys die met hun pseudo-wetenschappelijke claims, en halfbakken quick fixes op de markt komen. Als je dan wanhopig bent en in de markt ben om je haaruitval te stoppen en / of je haar weer terug wilt, is het gemakkelijk om het slachtoffer te worden van deze oplichting. Verspil je tijd en geld niet en breng je gezondheid niet in gevaar.

Als je een leugen maar vaak genoeg herhaald gaan de mensen het op den duur geloven – Donald Trump

Wees sceptisch over “zeker werkende” producten

Er is genoeg waarheid aan het cliché “Als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat waarschijnlijk ook.” Inderdaad, terwijl de haartransplantatie-technologie aanzienlijk is gevorderd door de jaren heen, is een betrouwbare definitieve oplossing voor haaruitval nog niet ontdekt, en zelfs bewezen producten hebben variabele resultaten. Als dus een product of bedrijf beweert:

  • Definitief gegarandeerde resultaten,
  • Volledige haargroei,
  • Snelle of onmiddellijke resultaten,
  • In korte tijd weer een volle bos met haar.

Dit moet met de grootste argwaan worden bekeken.  De waarheid is dat haaruitval en haargroei complexe zaken zijn. Ze zijn sterk afhankelijk van iemands individuele genetica en biologie. Vertrouw geen fabrikanten die niet transparant zijn over deze realiteit. Trouwens, als er zo’n middel wordt gevonden, staat dat op de voorpagina van iedere krant en is het een hot topic in de nieuwsjournalen. Geld uitgeven aan marketing is dan dus totaal onnodig,

 

Uit mijn praktijk

Er was zelfs een wielerploeg, gesponsord door een multinational, die reclame maakte voor een medisch onbewezen haarproduct met cafeïne. Nadat ik een klacht had ingediend hebben ze de bijsluiter moeten aanpassen. Met veel marketinggeld is betrouwbaarheid dus te koop? In dit geval echter niet. Ze rijden ook in de Tour de France en andere belangrijke wedstrijden.

 

Zogenaamde onafhankelijke websites

Ik kom ze regelmatig tegen. Websites die claimen onafhankelijk te zijn, maar die iedereen promoten die bereid is om te betalen voor die promotie. Bewezen resultaten zijn bij hen niet van belang.

Ikzelf zag enkele jaren geleden een website die iets met beauty te maken had. Het leek me nuttig om hen een van mijn artikelen te sturen. Dat artikel werd dan ook prompt geplaatst. Op de site stonden ook hun experts genoemd. Dus vroeg ik of ik daar ook bij vermeld kon worden. Dan kon, maar wel tegen betaling. Naar mijn deskundigheid werd niet gevraagd.

Bron: Hairbusters
www.haarproblemen.nl/boeken

 

 

Gegroet,
Hans J. Diks

Hans J. Diks

Hans J. Diks is dé expert in haarproblemen. Hij heeft al meer dan 40 jaar ervaring in de wereld van de haarproblemen zowel medisch als niet-medisch.

Meer weten? Kijk op:
www.haarproblemen.nl

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed