Aantrekkelijk zichtbaar door personal branding

Aantrekkelijk zichtbaar door personal branding

Als business- en marketing coach voor salons, begeleid ik salons bij het groeien naar hun nXt level. We gaan onder andere aan de slag met het complete plaatje om aantrekkelijk zichtbaar te zijn. Want zichtbaarheid is vandaag de dag een enorm belangrijk onderdeel voor de professionalisering en groei van jouw kapsalon. Wat mij betreft is investeren in een personal branding fotoshoot daarom een must do wanneer jij deze ambities hebt! 

Je kunt namelijk nog zo’n mooie salon hebben, maar hetgeen wat jij te bieden hebt alleen binnen 4 muren blijft, ga je daar niet anderen mee enthousiasmeren en de juiste klanten aantrekken. Waarom hebben we het dan over personal branding? Jij bent jouw bedrijf en klanten komen voor jou (en eventueel voor jouw medewerkers), dus laat jezelf zien!

Bij zichtbaar zijn denk je al gauw aan beeldmateriaal. En dat is ook een héél belangrijk onderdeel van aantrekkelijke marketing. Daarom werk ik ook veel samen met (branding) fotografen, het liefst gespecialiseerd in de beauty- en kappersbranche.

Miranda Koevoets

Zo werk ik ook graag samen met Miranda Koevoets, brandingfotograaf voor de beautybranche. Zij is dagelijks bezig met het vastleggen van ambitieuze ondernemers zodat zij aantrekkelijk zichtbaar kunnen zijn. Miranda weet als geen ander hoe het er in de branche aan toe gaat, en dat is terug te zien op haar foto’s! Ik heb haar gevraagd wat meer te vertellen over hoe je aantrekkelijk zichtbaar kunt zijn door middel van personal branding.

 

Personal branding, wat is dat?

Miranda, wat is volgens jou personal branding? “Een profielfoto is meestal een foto van je gezicht. Daarmee ben je zichtbaar. Ook met productfoto’s die je deelt ben je zichtbaar. Maar deze foto’s laten niks zien wat jou of jouw salon specifiek kenmerkt. Met personal branding, laat je meer van je persoonlijkheid zien, je kunt het zien als de inhoud van een boek (over jouw salon dus). Waar sta jij voor? Wat zijn je kenwaarden? Denk hierbij aan de 5 W’s, wie, wat, waar, wanneer en waarom. Een personal branding shoot geeft antwoord op de vragen die potentiële klanten hebben, en daarmee spreek je dus ook jouw potentiële klanten aan en val je op! Verwar Personal Branding niet met Business Branding. Met Business Branding ga je bouwen vanuit een identiteit die jij hebt bedacht bij je onderneming. Bij Personal Branding ben jij je merk. Brandfotografie van jouw kapsalon zorgt voor verbinding, aantrekkingskracht en komt overeen met de verwachtingen van jouw klant”.

personal branding voor kapsalon

Effect van personal branding op jouw kapsalon

Waarvoor kun je de personal branding foto’s inzetten en wat voor effect zie jij daarvan? “Mijn opdrachtgevers gebruiken de foto’s voor de website, sociale media en drukwerk. Denk aan: blogs, nieuwsbrieven, sociale media, brochures, visitekaartjes, advertenties en interviews. Door de foto’s in te zetten als onderdeel van het marketingplan ontstaat er interactie. Wat je laat zien, trek je aan. Door de beeldbank actief in te zetten op allerlei kanalen zul je merken dat de omzet stijgt en dat potentiële klanten een beter beeld krijgen van jou en wat ze van een bezoek aan jouw kapsalon kunnen verwachten. Ook is het door de foto’s makkelijker om jouw verhaal te vertellen, omdat je altijd passend beeldmateriaal beschikbaar hebt.” 

personal branding voor kapsalon

Tips voor jouw personal branding shoot

Welke tips kun jij delen om ervoor te zorgen dat je meer uit jouw personal branding shoot haalt? “Zie foto’s maken als een feestje. Jouw fotograaf geeft je aanwijzingen en coacht je waar nodig. Bereid de fotoshoot ook samen met je fotograaf goed voor. 

personal branding voor kapsalon

Denk tijdens de shoot, waarom je foto’s maakt. Wat deze beeldbank je gaat brengen en hoe je de foto’s gaat gebruiken. Probeer niet te denken aan zaken waar je onzeker over bent, dat is niet nodig.

 We kunnen allemaal wel iets opnoemen wat we minder leuk aan onszelf vinden, maar waarom zou je jezelf daarop focussen? Concentreer je op je sterke punten, laat jouw persoonlijkheid zien, geef jezelf over en straal. Denk niet te veel na, ga niet te veel in je hoofd zitten tijdens het fotograferen. Door gebruik te maken van het juiste licht, het standpunt van de camera, de achtergrond, styling en poses die bij jou passen is een mooie beeldbank voor iedereen haalbaar. Laat de perfectie los en ga voor authenticiteit.”

Ben jij opzoek naar authentieke foto’s die jou aantrekkelijk in het middelpunt van jouw bedrijf zetten? Dat kun je dus wel aan Miranda over laten. Ze wist voor mij ook een prachtige beeldbank te creëren.

Liefs,

Charlotte

 

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 10 x uit per jaar en is dé vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed