4 tips voor een beter advies voor jouw klanten!

4 tips voor een beter advies voor jouw klanten!

Een goed advies geven voor de juiste behandeling en thuisverzorgingsproducten. Súper belangrijk, maar ik hoor vaak dat er kappers en andere beauty ondernemers zijn die hier geregeld moeite mee hebben of hier niet helemaal uitkomen. Daarom ga ik in dit artikel 4 tips geven zodat jij jouw klanten beter kunt adviseren. Dit zorgt niet alleen voor een boost van jouw omzet, maar ook voor jouw zelfvertrouwen!  

1. Niet invullen voor een ander

Ik hoor dit echt heel vaak voorbij komen… Ja maar, dat gaat ze toch niet betalen? Of: dit is toch veel te duur? Of: ze gaat toch niet in één keer al die producten meenemen? Als jij zelf al voor jouw klant invult dat ze het niet gaat betalen of het te duur vindt, en daardoor niet volledig jouw advies geeft of al bepaalde aannames doet, dan ga jij ook die producten niet verkopen of die uitgebreidere behandeling geven. Onthoud dat je niet in iemands portemonnee kunt kijken of kunt invullen hoe iemand ergens over denkt. Een klant komt bij jou als specialist voor een advies, en eigenlijk doe je de klant dus tekort als jij niet jouw volledige advies geeft voor het beste resultaat! Dus: niet invullen voor jouw klant, maar geef het advies zo compleet mogelijk en onderbouw dit goed.  

2. Vraag door

Om een goed advies te kunnen geven waar jouw klant blij van gaat worden, is het belangrijk dat je heel erg goed doorvraagt. Dus laat het niet bij een paar vragen maar ga goed graven naar alles wat je nodig hebt om te kunnen weten welke behandeling er bij de klant past, en welke producten hij/zij nodig heeft voor thuis om dit te kunnen behouden. Maak er dus echt een gesprek van zodat de klant ook het idee heeft gehoord te worden, herhaal in je advies het antwoord wat de klant heeft gegeven en koppel daar jouw advies aan vast.  

3. Leer omgaan met bezwaren

 Op het moment dat je ervoor gaat om een eerlijk, goed en compleet advies te geven, kan het weleens voorkomen dat niet iedere klant direct ja zegt op jouw advies. Het is mogelijk dat klanten reageren op jouw advies met bezwaren zoals: ik vind het te duur, ik heb thuis nog van alles staan, ik heb geen tijd om dit thuis te gebruiken, etcetera. Dit hoort er nou eenmaal bij, maar een bezwaar wil niet zeggen dat de klant er eigenlijk niet voor wil gaan of dat ze het op een later moment niet alsnog gaan aanschaffen. Laat je dus niet direct afschepen en ga oefenen om eens op zo’n bezwaar in te gaan, wie weet lukt het je om de klant alsnog te overtuigen dat ze hier écht wel tijd voor kunnen maken, of dat het helemaal niet duur is als je dit vergelijkt met de drogisterijproducten, omdat ze minder geconcentreerd zijn als kappersproducten, en je dus uiteindelijk even veel kwijt bent bijvoorbeeld!  

4. Kom er nog op terug

Of je nu een bezwaar krijgt op jouw advies of dat de klant er gewoon nog even over na wil denken, sommige klanten hebben nou eenmaal wat meer tijd nodig. Zorg er dus voor dat je nog eens op je advies terugkomt, want grote kans dat je klant alsnog overstag gaat! Dus heb je tijdens de behandeling een goed advies gegeven over thuisproducten, herhaal dit nog eens bij de kassa. Niet gelijk raak? Herhaal het tijdens een volgende afspraak nog eens. Heb je een advies gegeven over een andere behandeling, begin hier nog eens over als de klant belt voor een nieuwe afspraak. Of: heb je een sample meegegeven, stuur na een tijdje eens een berichtje om te vragen hoe het is bevallen of bel de klant hierover op. Op het moment dat jij vaker terugkomt op het advies, dan heb je ook een grotere kans dat jouw klant deze alsnog gaat opvolgen. Nogmaals, het aller belangrijkste bij advies: jij bent de specialist, en een klant komt bij jou voor bijvoorbeeld mooi haar of een mooie huid. Op het moment dat jij niet al het advies geeft voor het beste resultaat, kan jouw klant ook niet weten wat hij/zij daarvoor nodig heeft. Dus ga ervoor! Ik ben benieuwd hoe het geven van advies in de salon jou bevalt met het toepassen van deze tips! Laten we connecten op Instagram of Facebook, en laat het me weten. Heb je een specifieke vraag? Stuur me vooral een berichtje!

Liefs,
Charlotte  

Charlotte Somers

Charlotte Somers is dé business- & marketingcoach voor salons. Door haar ondernemers- en marketingkennis te combineren met haar praktijkervaring in de salon weet ze precies wat nodig is en helpt ze salons hun nXt level te bereiken!

Meer weten? Kijk op: www.nxtlevelsalon.nl

 

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed