Reviews

Reviews

Soms, wanneer ik een product wil gaan kopen, ga ik bewust op zoek naar ervaringen van anderen met het product of de leverancier.
Zo kom ik er achter of het bedrijf betrouwbaar is, het product doet wat het beloofd en de omschrijving of de “specs” kloppen.
Wat mij opvalt is dat in het begin van het “review-tijdperk” de mensen de moeite namen om een toelichting te schrijven, maar dit langzamerhand steeds minder wordt;
Was men eerst nog bereid om een toelichting te schrijven op een positieve ervaring, wordt dit nu afgedaan met het toekennen van het maximum aantal sterren.
Maar…wanneer de ervaring niet zo goed was, dan….

Review-moe

Ik krijg soms het idee dat mensen een beetje “review-moe” aan het worden zijn;
Alléén wanneer het product of de geleverde dienst tegenvalt, klimt men in de pen om een reactie te geven.

Zelf ben ik óók een review schrijver, maar dan vooral in algemene zin.
Ik deel mijn ervaringen graag met anderen, positief én negatief d.m.v. het deelnemen aan onderzoeken.
Dat er telkens gesproken wordt over “met uw ervaring kunnen wij onze dienstverlening verbeteren” en “ten behoeve van trainingsdoeleinden…”, doet vermoeden dat men daadwerkelijk van plan is hier iets mee te doen.
De vraag is alleen of dit ook daadwerkelijk gebeurd.

Leermoment

In het verleden heb ik nogal eens wat strubbelingen met KPN gehad, iets wat ik destijds van veel mensen hoorde. Juist vanwege het feit dat veel mensen ontevreden waren, heeft KPN hun dienstverlening, klantvriendelijkheid en efficiëntie tegen het licht gehouden, iets wat ik recent weer mocht ervaren.
Is dan alles per definitie goed bij KPN? Nee, maar men werkt er in ieder geval zichtbaar aan, en dat krijg je bij de klanten een grotere acceptatie.

Toen ik recent  weer uitgenodigd werd om deel te nemen aan de “leukste kapsalon”-verkiezing, moest ik denken aan de laatste keren dat ik gevraagd werd om mijn mening over deze verkiezing te geven;
Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik van mijn klanten hoorde dat de “spam” die men nadien van de zgn. partners van deze verkiezing kreeg als zeer storend werd ervaren.
Oók het feit dat partners van de partners mailing rondstuurden uit naam van de organisatie werd niet in dank afgenomen, dus….tijd voor een onderzoek op de site van de “Kapsalon van het jaar”-verkiezing.

Voorwaarden

Al lezend in de voorwaarden kwam ik erachter dat men nog steeds werkt met zogeheten “partners”, en dat men door deelname aan de verkiezing (als “stemmer”) akkoord ging met mailing van deze partners.
Oók stond er dat de organisatie niet verantwoordelijk gehouden kon worden voor de inhoud hiervan….

Serieus ??

Wanneer je als bedrijf professioneel over wil komen, lijkt het me handig om op zijn minst iets te doen met de kritiek. Deze organisatie vraagt dus vooral feedback voor de vorm, niet om er iets van te leren, laat staan te verbeteren.
Natuurlijk krijgt onze salon regelmatig reviews, en af en toe neem ik de tijd om deze te lezen, Blij met de positieve feedback, en geïnteresseerd in de negatieve reacties;
Waar komen ze vandaan, kan ik het verklaren, moet ik er iets mee, of juist niet?
Al dit soort vragen schieten door mijn hoofd!

Cadeau van jouw klant !

Neem de opmerkingen in ieder geval serieus.
Natuurlijk weet je dat jouw manier van werken vast niet door iedereen gewaardeerd zal worden, daarvoor zijn er gelukkig zoveel verschillende mensen, én salons.
Maar aandacht schenken aan de reviews is het minste wat je kunt doen;
Jouw klant heeft de moeite genomen om zijn/haar ervaring te delen, dat is als het ware een cadeau,
Je hoeft het alleen maar uit te pakken, en er mee aan het werk te gaan !!

Walter Postma

Walter Postma is Kapper en Haarwerk-leverancier bij kapsalonRosa, en geeft trainingen & showpresentaties aan collega-kappers in heel Nederland. Als hobby schrijft deze ondernemer (song)teksten voor Lyricle.nl. In deze column schrijft hij over zaken uit het dagelijks leven,bespiegelingen op de actualiteit en geeft af en toe vrijblijvende adviezen…

No Comments Yet

Comments are closed