De opkomst van de Blow-dry Bar

De opkomst van de Blow-dry Bar

Alsof vrouwen na de opkomst van de barbershops ook behoefte hebben aan een eigen plek? De blow-dry bars rijzen in ieder geval in grotere steden als paddenstoelen uit de grond en ook steeds meer kapsalons bieden de föhnservice apart aan, wel of niet gepaard met een menukaart voor leuke looks.

De nieuwste aanwinst in Amsterdam is Föhnkamer (niet te verwarren met de Föhnbar die begin dit jaar ook in Amsterdam is gestart). De salon bevindt zich op het Stadionplein en het concept werkt op basis van stoelenverhuur, waardoor de stylisten eigen ondernemer zijn. Je kan op maat geföhnd worden, waarbij de prijs gebaseerd is op de moeilijkheidsgraad en de lengte van het haar. Maar je kunt ook de menukaart pakken en een van de 5 looks ‘bestellen’.

Bij ons voelen klanten zich thuis

Föhnkamer is opgericht door Sherlyn Bruseker en Farida Mea. Beiden komen niet uit de kappersbranche, maar hadden zelf wel de behoefte er verzorgd uit te zien naast hun drukke baan.

Sherlyn legt uit dat je steeds meer specialistische winkels ziet en dat deze trend zich voortzet in de beautybranche. Zo heb je wax bars, brow bars en nu ook de blow-dry bar. Het is voor de klant sneller dan een kapsalon omdat het hele concept erop gericht is om binnen een half uur een föhnbehandeling te bieden. Ideaal voor de drukke vrouw die geen tijd heeft om zelf te föhnen of voor vrouwen die een bijzondere gelegenheid hebben.

Farida vertelt dat ze hebben geprobeerd de salon een echt huiskamergevoel te geven. En als ze afgaan op klantenfeedback, is dat goed gelukt. Verder worden de stylisten geselecteerd op hun gastvrijheid. Alle stylisten worden door de dames zelf getest. Farida heeft ‘lastig haar’ en denkt dat als een stylist dat mooi kan föhnen, hij of zij het vak echt wel in de vingers moet hebben. Kwaliteit in combinatie met gezelligheid, een uitje voor vrouwen. Moeders en dochters zijn ook welkom, op de menukaart wordt special rekening gehouden met meisjes tot 10 jaar.

Ze zijn sinds april dit jaar open en Sherlyn en Farida zijn heel blij met de eerste maanden. “Het gaat heel goed, klanten weten ons gelukkig goed te vinden”.

Zien we hier een nieuwe trend? Misschien heeft de Nederlandse vrouw, net als in andere landen, de blow-dry bar ook ontdekt en is ze bereid te betalen voor een professionele föhnbeurt.

Marit

Marit is beauty journalist en vormgever. Ze is de founder van WieWatHaar, een review- en inspiratieplatform over en voor de beauty branche. Daarnaast is ze redacteur voor TOP HAIR.

No Comments Yet

Comments are closed