Interview MARTIN WENTZEL

Interview MARTIN WENTZEL

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. HAARkunstenaar Martin Wentzel vertelt over zijn werk als haartstylist en de oprichting van de befaamde Hairschool, die tal van talenten heeft voortgebracht.

Waarom kapper?

De bestaande scholing en leermethodes lagen mij niet en nadat ik 3x verknipt was tijdens een vakantie in Portugal, raakte ik geïnteresseerd in de materie haar. Het is een mooi vak. Ik kon met een mondharmonica, een schaar en een kam de hele wereld rondreizen. In Amsterdam, belande ik bij Studio Kappers in de van Baerlestraat. Destijds waren alle kappers daar opgeleid door de legendarische Christiaan en ik raakte zo dus verzeild in die methode van werken. Ik heb een half jaar op de kappersschool gezeten, en dat werkte niet voor mij.Ik heb mijzelf alles aangeleerd en unieke technieken ontwikkeld. Het waren de 80’s, Amsterdam, de tijd van de Roxy; een bijzondere periode. Daarna heb ik onder andere bij Christiaan in Den Haag en Rotterdam gewerkt. De laatste 25 jaar ben ik gaan freelancen. In 2002 startte ik The Hairschool. Dat was in Nederland de 1e school voor haarstyling. Veel van mijn ex-leerlingen hebben een plek gevonden in de Nederlandse haarstyling top. Nu ontwikkel ik concepten, haarstyling technieken, haarsieraden en tools. Ik vind het leuk en belangrijk om mijn eigen vorm en uitwerking te bedenken.

Wat vind je leuk aan het kappersvak?

Het sociale aspect spreekt me aan, het samen creëren. En de materie haar vind ik prachtig. Ik zie haar als een blokkendoos die je in elkaar zet. Je ‘bouwsel’ is weg zodra je er water overheen doet en dan kun je weer opnieuw beginnen. “Beauty is a moment, life is full of moments” Haarstylist zijn is een vorm van legitieme erotiek. Je geeft aandacht en je raakt iemand aan.Je vormt samen met je klant/model het kader waarin haar gezicht “gelezen” wordt door de “toeschouwer” In de soefi-leer wordt haar ook wel gezien als je antenne, je voelsprieten. Haar is meer dan je haar lang is.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Ik werk aan mijn eigen producten, dat zijn processen. Ik creëer zelf vragen en kaders waarbinnen ik op zoek ga naar nieuwe vorm en draagbaarheid. Ik werk zonder de kaders van een “opdrachtgever” en kan daardoor tijdloos en vrij ontwikkelen. Ik hou ervan methodes en producten te bedenken waarmee je in zeer korte tijd mooi of spannend haar kan maken.

Creaties-van-Martin-WentzelHoogtepunt uit je carrière

Dat was in Parijs. Ik deed een opdracht voor Lidewij Edelkoort en moest met haar; water, vuur, aarde en licht uitbeelden. Naar aanleiding daarvan werd ik door de fotograaf Tyen gevraagd voor een prachtige opdracht voor de Duitse Vogue.

Aanpak bij een nieuwe klant

Je moet elkaar eerst leren kennen.Je bestudeert alle details Ik vraag  naar evt. negatieve ervaringen, over”haar”, uit het verleden, en leer de geschiedenis van “haar” kennen. De meeste vrouwen hebben een goed idee waar ze zich veilig mee voelen. Wie heb je in de stoel en wat zijn je mogelijkheden om die klant te lezen? Dat zijn vragen die ik altijd beantwoord wil. Ik hou er niet van iemand in een hokje te plaatsen of te veroordelen. Je moet ze iedere keer weer opnieuw kunnen zien.

Ideale klant

Ze heeft langer haar en is niet bang om alle vrouwen te zijn die ze wil zijn. Dat zie ik als een uitdaging om mee te spelen. Karaktervorming in samenspel met je klant/model.

Specialiteit

Haarstyling en het ontwikkelen van tools en technieken om het haar mee te stylen. Ook ben ik graag doorgeefluik van mijn kennis en ervaring. Mede daarom heb ik ook jaren The Hairschool gedaan.

Kapsels

Haar moet intrigeren, verleiden en vloeien. Ik hou van haar dat beweegt, niet statisch is. Haar moet je durven en kunnen veranderen door er textuur, vorm  of (tijdelijke) kleureffecten aan te geven.

Haar moet intrigeren, verleiden en vloeien. Ik hou van haar dat beweegt, niet statisch is.

Ontwerpers

Alexander McQueen en de draagbare abstractie van Yamamoto. Zij hebben een soort vervreemding in hun werk die schoonheid wordt. De ontwerpers die visie, vernieuwing, compassie, zichtbaar en draagbaar weten te maken.

Welk haarproduct zou je zelf op de markt willen brengen?

Daar ben ik nu dagelijks mee bezig. Ik heb ooit een keer een haarsok bedacht waarmee je krullen kon maken. En nu ben ik bezig met o.a Color for a Day, een soort coupe soleil voor een dag of twee.

Van wie zou je het haar graag onder handen nemen?

Lady Gaga omdat ze alles durft te dragen. Ik hou van vrouwen die zichzelf niet hoeven te bedenken, maar het zijn.

Ergernis

Ik kan me weleens ergeren aan de laid back-heid hier. Ik zie te weinig visie of durf op straat met haarstyling. Er wordt te weinig “energie” in het haar gestopt.

In welke stad zou je een jaar willen wonen & werken?

New York, vanwege de goede vibe, hoewel ik moeite heb met de opgelegde positiviteit van de Amerikanen.

Wat staat nog bovenaan jouw bucket list?

Ik wil nog eens een wereldreis maken op mijn motor en dan een film maken over haar. Een soort road movie over kappers/haarstylisten.

 

Dit interview is oorspronkelijk gepubliceerd op WieWatHaar

Marit

Marit is beauty journalist en vormgever. Ze is de founder van WieWatHaar, een review- en inspiratieplatform over en voor de beauty branche. Daarnaast is ze redacteur voor TOP HAIR.

No Comments Yet

Comments are closed