INTERVIEW Manfred Knol

INTERVIEW Manfred Knol

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega.Manfred Knol, eigenaar van Haarhemel  in Amsterdam vertelt over zijn visie op het kappersvak.

Waarom kapper?

Dit was destijds niet echt een bewuste keuze. Ik was wel altijd met mijn uiterlijk bezig en houd van mensen. Muziek was altijd heel belangrijk voor me, maar daar moet je wel heel goed in zijn om je boterham mee te verdienen. Ik hou van tempo en het leuke van haar is dat je snel resultaat ziet. Ik ben naar de kappersschool in Amsterdam gegaan en rolde zo in een stage bij Yourline, dat was toen een nieuw project opgezet door de topkappers van toen. Hierdoor kon ik veel reizen. Daarna ging ik werken voor Sebastian International, toen dat nog een familiebedrijf was. Ik heb 10 jaar lang de hele wereld over gereisd. Op gegeven moment kwam wilde ik ook salonervaring opdoen en ging bij Haarhemel  werken. Dat was toen nog niet van mij, maar heb ik later overgenomen.

Leuk aan het kappersvak?

Haar is fantastisch materiaal, je kunt er alles mee doen. En haar doet echt iets met de persoon, dat maakt het spannend. Ik vind wel dat het haar van een ander met respect moet behandelen, alsof het je eigen haar is.

Jouw werkdag?

Mijn dag begint met koffie, alles even nalopen. Het is belangrijk dat klanten zich welkom en op hun gemak voelen. Meestal werken we op afspraak, maar als iemand binnenloopt en we hebben een gaatje, kan dat ook. We werken met 6 mensen en iedere dag hebben we een andere samenstelling. Heel leuk!

Ik houd van haar dat weerspiegelt hoe iemand is. Dat kan van alles zijn. Ik vind het leuk als mensen creatief zijn met hun uiterlijk en hun best doenManfred

Hoogtepunt uit je carrière

Dat ik in 2002 Haarhemel heb overgenomen en daar een solide bedrijf van heb gemaakt. Ook kan ik me een fantastisch moment herinneren toen ik nog reisde. We hadden een haarshow in Athene voor 500 mensen. Na afloop ging het publiek uit hun dak en gingen allemaal op de stoelen staan. Toen voelde dat wel even alsof ik net in een poptempel had opgetreden.

Aanpak nieuwe klant

Heel goed kijken, observeren. Haar kan iemands persoonlijkheid versterken. Ik vraag altijd hoe iemand bij mij is gekomen en probeer klanten bewust te maken van hun mogelijkheden. Ik ben altijd wel realistisch en eerlijk. Door korte vragen te stellen probeer ik tot de kern te komen. Ik probeer mijn klanten te prikkelen. Kappers moeten niet arrogant zijn, het doel is toch dat de klant tevreden is.

Welk type klant het liefst?

Eigenlijk iedereen. Ik vind het alleen niet leuk als mensen lezen terwijl ik bezig ben. Ik heb soms juist dat oogcontact nodig om een kapsel te maken dat bij iemand past.

Specialiteit

Al zeg ik het zelf, ik ben erg goed met de schaar, dus knippen vind ik het leukst om te doen. Föhnen is minder mijn ding. Ik geloof zelfs dat als je het haar te goed föhnt, dat niet eens goed is voor de klant. Want daarna krijgen ze het thuis nooit zo en als ze de salon uitlopen ziet het haar er mooier uit dan ze zelf ooit voor elkaar krijgen. Ik geloof meer in een goede coupe die mooi valt, wel of niet goed geföhnd.

Kapsels

Ik houd van haar dat weerspiegelt hoe iemand is. Dat kan van alles zijn. Ik vind het leuk als mensen creatief zijn met hun uiterlijk en hun best doen. Dat is toch ook een beetje zelfrespect.

Welke ontwerper inspireert jou?

Alles kan mij inspireren; ene plant of iemand die ik ergens op straat zie. Qua mode hou ik van de verfijning en kwaliteit van Haute Couture. Daar zit zoveel aandacht en werk achter, ik kan daar erg van genieten. Zoals Galliano, Alexander Mc Queen, Vivienne Westwood, J P Gaultier en ga zo maar door. Voor mannen hou ik wel van een beetje Rock n Roll. Stoere kleding van John Varvatos vind ik erg mooi.

Welk haarproduct zou je zelf op de markt willen brengen?

Het lijkt me heel leuk als je zelf een shampoo kunt samenstellen. Een soort lab voor shampoos. Geur, kleur, verpakking en werking kan dan allemaal op maat worden gemaakt. Zo kun je verschillende ‘boosts’ toevoegen aan een basis shampoo die verder helemaal customized is.

Wie in de stoel?

Ik zou Máxima wel eens willen spreken. Ik vind het leuk dat zij en Willem Alexander ons land op een positieve nieuwe manier vertegenwoordigen. Ik zou daar wel een passend kapsel voor willen maken.

Ergernis

Ik waardeer het heel erg als iemand er uitziet zoals hij of zij wil. Ik kan me dan ook ergeren aan mensen die te snel oordelen; de cover zien en niet het boek lezen. Als iedereen zijn creativiteit meer zou uiten, zou de samenleving een stuk kleurrijker zijn.

In welke stad een jaar wonen & werken

Ik heb veel gereisd en had over al kunnen wonen, maar ‘geef mij maar Amsterdam’. Ik ben dol op deze stad, de shabbiness, eigenwijsheid, de hele mix.

Bovenaan jouw bucket list?

Ik zou wel wat terug willen geven, delen wat ik geleerd heb. Het lijkt me leuk mensen in een kleinschalige setting op te leiden. Ook heb ik ooit workshops gegeven in Bangladesh aan kansarme kinderen. Zoiets zou ik misschien ook nog weleens willen doen.

Dit interview werd oorspronkelijk gepubliceerd op WieWatHaar

Marit

Marit is beauty journalist en vormgever. Ze is de founder van WieWatHaar, een review- en inspiratieplatform over en voor de beauty branche. Daarnaast is ze redacteur voor TOP HAIR.

No Comments Yet

Comments are closed