INTERVIEW Antoine van Veggel

INTERVIEW Antoine van Veggel

Interviews met de crème de la crème van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega die hij of zij bewondert. Creative Director Mark Melief van Kinki Kappers gaf het ‘stokje’ door aan Antoine van Veggel van Antoine Coiffeur Createur.

HET BEGIN

Er kwamen vragen van collega kappers voor trainingen en toen ben ik een academie gestart. Die heb ik 20 jaar gehad, Heerlijk vond ik het om mijn kennis en visie over te dragen. Eigenlijk ben ik telkens in mijn leven iets begonnen uit onvrede met wat er was. Zo ben ik ook jaren geleden een productlijn gestart omdat ik de productsamenstelling die ik wilde niet kon vinden. Momenteel ontwerp en importeer ik scharen uit Japan. Alweer omdat ik hier niet kon vinden wat ik wilde.

WAT SPREEKT JE AAN IN HET KAPPERSVAK?

Je kunt iets voor mensen betekenen, zowel voor klanten als medewerkers. Het is een vak waarin je veel creativiteit kwijt kunt. Ik ben altijd heel erg trouw geweest aan mezelf en mijn stijl. Als dat een klant niet aanspreekt, kunnen ze maar beter naar een andere salon gaan. Het gaat mij er namelijk ook om wat ik leuk vind om te doen, ik wil met plezier kunnen werken.

HEB JE, SHOWS GEDAAN?

Vroeger heb ik veel shows gedaan, in vrijwel alle Europese landen, USA, Japan, Zuid-Afrika, China. Toen Dries van Noten en Ann Demeulemeester destijds in Antwerpen afstudeerden, heb ik het haar verzorgd. Ik zag toen al dat zij met kop en schouders boven de rest uitsprongen.

REIS JE VAAK VOOR JE WERK?

Ik reis nu eigenlijk vaker dan vroeger. Ik haal mijn scharen uit Japan en daar kom ik ook vaak. En dan reis ik ook nog eens de distributeurs af.

BIJ WELKE CELEBS HEB JE HET HAAR VERZORGD?

Dat vind ik nou zo onbelangrijk! Ik heb liever een leuke klant dan een bekend iemand met een groot ego. Daar kun je als kapper vaak weinig meer aan toevoegen. Veel BN-ers hebben weinig inspirerende kapsels, dat boeit me niet. Ik heb wel bekende klanten gehad, maar het maakte mij niets uit.

HOOGTEPUNT UIT JE CARRIÈRE?

Ik heb veel hoogtepunten gekend, maar over het algemeen geeft het mij de grootste voldoening dat ik mensen iets heb kunnen bijbrengen. Dat geldt niet alleen voor mijn leerlingen en medewerkers, maar ook voor klanten. Veel mensen zien alleen de negatieve kanten van zichzelf en zijn daar onzeker over. Ik probeer me juist te focussen op de mooie dingen van iemand en dat te accentueren. je bent pas echt mooi als je ‘binnenste’buiten komt.

KNIP JE DAARNAAST OOK NOG ‘GEWONE’ KLANTEN?

Ik knip al 3 jaar niet meer.

LEUKST OM TE DOEN

Knippen en kleuren, maar vooral knippen; of eigenlijk het ‘vormgeven’ door middel van knippen.

MEEST VOORKOMENDE ‘HAARMISSER’?

Ik zie veel slecht geknipte kapsels. Ik durf keihard te stellen dat de gemiddelde kapper niet creatief is. Op straat zie je tenslotte de producten van ons als kappers en dan zie ik weinig dat boven het maaiveld uitkomt.

TRADE MARK

Ik probeer altijd vernieuwend te zijn en mijn eigen koers te volgen. Ik probeer altijd het accent te leggen op wat anders is. Er is een groot verschil tussen kijken en zien. Ik probeer de klant echt te zien. Hoe hij de salon binnenkomt, naar zichzelf in de spiegel kijkt. Ik ging altijd het haar boetseren en kneden als het nat was. Ik kijk dan naar het profiel, de lichaamsverhoudingen en de persoonlijkheid en vorm zo een kapsel dat daarbij past. Niet het kapsel is het belangrijkste, maar de mens onder het haar. Haartype vond ik dan minder belangrijk. Ik vraag een klant nooit hoe hij of zij het geknipt zou willen hebben. Doordat ik me in de klant verdiepte zonder meteen te vragen, kreeg ik vaak het volste vertrouwen. Onze klanten komen uit heel Nederland en België, zelfs uit, Hamburg, Berlijn en München. En ze blijven terugkomen.

FAVORIETE PRODUCT

Dat kan ik niet echt zeggen. Ik meng vaak producten en experimenteer vaak met een product door het tegenovergestelde ermee te doen dan waarvoor het bedoeld is. Zo heb ik op masterclasses in China Boing van Unite gebruikt, dat eigenlijk gemaakt is voor gekruld haar. Het resultaat was juist op het supersteile haar van de chinese modellen perfect!

VAN WELKE BEROEMDHEID ZOU JE HET HAAR WILLEN DOEN?

Van geen enkele. Ik heb veel bekende mensen als klant gehad, maar ik ben daar niet van onder de indruk. Vaak zijn die mensen vastgeroest in hun ideeën over zichzelf. Ik heb liever een leuke klant waarbij ik met schone lei kan beginnen.

FAVORIETE FILM / STAD / MODE ONTWERPER

Ik kijk weleens films, maar dan ben ik de naam meteen weer kwijt … Ik houd erg van Japan, vooral de kleinere steden. Kyoto en Nara spreken me het meeste aan, de manier waarop oude en moderne waarden samensmelten. Ontwerper: vroeger Issey Myake, maar tegenwoordig draag ik meestal kleding van de jonge Taiwanese ontwerpster Shiatzy Chen. Dat is prachtige traditionele vormgeving met een eigentijdse touch.

WAAR HAAL JE JE INSPIRATIE VANDAAN. HEB JE NAAST JE WERK NOG HOBBY’S?

Ik doe elke dag aan Tai Chi. Mijn inspiratie haal ik overal vandaan. Bijna altijd stel ik mezelf de vraag als ik iets zie; hoe kan ik dat op een andere manier gebruiken. Dat vind ik een uitdaging: om de dingen anders te doen dan je zou verwachten.

VAN WELKE KAPPER HEB JE HET MEEST GELEERD?

Christopher Brooker, art director van Vidal Sassoon. Ik had een soort haat-liefde verhouding met hem. Ik weet nog wel helemaal ik het begin, toen ik een keer een kapsel van hem zag dat ik precies zo had gemaakt, zonder ooit van hem gehoord te hebben. Het stoorde me enorm, ik had echt het gevoel dat mijn werk me was afgenomen. Daarna publiceerde ik alles wat ik maakte.

Dit interview werd eerder (2013) gepubliceerd op WieWatHaar

Marit

Marit is beauty journalist en vormgever. Ze is de founder van WieWatHaar, een review- en inspiratieplatform over en voor de beauty branche. Daarnaast is ze redacteur voor TOP HAIR.

No Comments Yet

Comments are closed