HAARkunstenaar Richard Jordan

HAARkunstenaar Richard Jordan

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. Richard Jordan is naast eigenaar van Jordan Kappers in Leeuwarden, ook Creative Director bij Farouk.

WAAROM KAPPER

Ik kom uit een echte kappersfamilie en het leek me leuk om in hun voetsporen te treden. Ik vond mijn ouders altijd coole, hippe mensen en ik was zelf, toen ik opgroeide in Leeuwarden, al veel met mode bezig. Het 1e jaar op de kappersschool vond ik echter vreselijk, ik ben de MEAO gaan doen maar had dat ik meteen ook al gezien. Toen ben ik als leerling in de salon van mijn ouders begonnen en heb die later overgenomen.

WAT VIND JE LEUK AAN DIT VAK?

Toen ik mijn eigen klanten begon te krijgen, ging ik het vak pas echt waarderen. Je krijgt namelijk de klanten die bij je passen en ik vond het heel leuk om mijn ideeën met ze te delen. Iedere dag is anders en je omringt je vaak met blije mensen, die het leuk vinden om naar de kapper te gaan. Dat geeft energie.

Als kapper werk je altijd met mensen die blij zijn om naar de kapsalon te gaan, dat geeft energieRichard Jordan

2

HOE ZIET JOUW WERKWEEK ERUIT?

Ik werk 3,5 dag in de salon, dat zijn dan ook meteen propvolle dagen. Ik probeer die dagen mijn klanten te stimuleren iets nieuws te proberen. Het leuke is dat 9 van de 10 mensen daar ook voor open staan. Verder vind ik het belangrijk om er ook voor mijn medewerkers een fijne dag van te maken. Verder ben ik meestal elk weekend op reis voor shows en trainingen. In het seizoen, vertrek ik bijna elke zaterdag om vervolgens dinsdag weer terug te komen. Druk maar leuk!

HOOGTEPUNT UIT JE CARRIÈRE?

Ik zie mijn leven als een aaneenschakeling van hoogtepunten. Ik reis de hele wereld over voor Farouk en heb een mooie salon met fijne medewerkers. Maar als ik dan toch iets moet noemen … ik heb mijn vrouw ontmoet tijdens mijn werk en wist meteen, ‘dat is ze’. Zij was model en ik de haarstylist en we zijn nog steeds samen!

3

AANPAK BIJ EEN NIEUWE KLANT

Je kunt meteen zien wat voor lifestyle iemand heeft, al dragen ze die dag hun oudste kloffie. Dat hebben ze dan toch ooit gekocht. Je kunt de meeste mensen in groepen indelen; klassiek, hip, alternatief, ect. Binnen iemands lifestyle kun je mensen veranderen, daarbuiten niet want dan zouden ze zich ongelukkig gaan voelen. Ik houd er dus altijd rekening mee dat de verandering binnen de kaders van het type persoon moet blijven. Als ik een klant 2 weken later tegenkom en zie dat het haar dan ook nog goed zit, ben ik pas echt tevreden.

WAAROM KOMEN KLANTEN TERUG?

We doen geen standaard dingen en nooit iets op de automatische piloot. Je moet blijven prikkelen. Daarnaast is het erg gezellig bij ons en dat komt ook door een hecht team. Als ik nieuwe mensen nodig heb, laat ik mijn medewerkers mee beslissen. Een kapper moet zijn vak verstaan, maar de persoon moet wel bij ons passen.

WELK SOORT KAPSEL SPREEKT JE AAN?

Ik hou niet van de gelakte ‘kappershoofden’, ik ben meer van de ‘edgy’ Engelse stijl.

VOOR WELKE FASHIONSHOW ZOU JE HET HAAR WILLEN DOEN?

Vivienne Westwood. Ze was vroeger punker en naast heftige kleding, besteed ze ook altijd veel aandacht aan het haar van de modellen.

FAVORIET HAARPRODUCT

De Pliable Polish van CHI is momenteel echt favoriet!

VAN WIE ZOU JE HET HAAR WILLEN DOEN?

Doutzen! Ze komt uit een Fries dorpje, hier vlakbij vandaan en ik hoor dat ze nog vaak thuiskomt. Wat mij betreft komt ze eens langs in de salon! Zij is een echte ambassadrice voor Friesland en ik zou graag haar verhaal eens horen.

NEDERLANDSE VROUWEN …

Ik reis veel en dan valt me elke keer als ik terug ben weer op hoe we van geluk mogen spreken dat de Nederlandse vrouw zo goed weet wat ze wil. Of ze nou kort of lang haar wil, dat beslist ze zelf. Het valt me op dat meiden hier overal voor open staan!

NOG EEN KEER WERKEN MET …

Als het nog zou kunnen, zou ik meteen Vidal Sassoon zeggen, maar ik zou ook heel graag een keer mijn zijn oud-assistent Trevor Sorbie willen samenwerken. Die man maakt de meest fantastische dingen!

INSPIRERENDE STAD …

Londen, dat is voor mij dé haarstad. De sfeer en de stijl spreekt me veel meer aan dan bv. Amerika. Geef mij maar dat Britse. Ik hou ook heel erg van Indy Pop.

BOVENAAN JE BUCKET LIST …

Ik zou nog weleens de wereld rond willen toeren in een oude jeep om de cultuur van het haar te filmen en vast te leggen. En dan het liefst samen met mijn collega’s Maurice en Patrick (Maurice den Exter en Patrick Kalle, red.). Dat lijkt me geweldig!

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed