HAARkunstenaar Hakan Alacali

HAARkunstenaar Hakan Alacali

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. HAARkunstenaar Hakan Alacali heeft net samen met zijn vrouw Kirsten BLUR Hairstudio in Enschede geopend. Hij vertelt over zijn weg naar dit hoogtepunt in zijn carrière.

WAAROM KAPPER?

Ik ben dit vak per ongeluk ingerold. Eigenlijk wilde ik sportleraar worden, maar ik kreeg te horen dat daar mijn Nederlands onvoldoende voor was. Toen zei mijn vader, ‘word maar kapper, dan heb je altijd werk want haar groeit altijd’. Ik ging de kappersschool doen en haalde hele goede cijfers. Dus dat advies van mijn vader was zo gek nog niet. Via mijn leraar die ook een salon had, kreeg ik mijn eerste baan. Dat is nu 18 jaar geleden en inmiddels hebben mijn vriendin en ik onze eigen zaak BLUR Hairstudio in Enschede geopend.

WAT VIND JE LEUK AAN HET KAPPERSVAK?

Het geeft een heel goed gevoel als een klant tevreden de deur uitloopt.  Dat is heel mooi. En ik hou van alles wat met haar te maken heeft.

HOE ZIET JOUW WERKDAG ERUIT?

Ik ben net, samen met mijn vriendin Kirsten onze eigen salon begonnen. Het leuke is dat we dit allemaal samen doen, dit is echt ons tweede huis en daar brengen wij nu elke werkdag door.

Mijn vader zei, word maar kapper, dan heb je altijd werk want haar groeit altijdHakan Alacali

HOOGTEPUNT UIT JE CARRIÈRE?

Het winnen van de Coiffure Award in 2012. Dat is een echte eer. Alle goede kappers strijden om die prijs en als je hem wint, is dat wel een bewijs van je kwaliteiten. Ik merkte ook dat klanten echt naar mij op zoek gingen. Dat was een keerpunt.

WAT IS JE AANPAK BIJ EEN NIEUWE KLANT?

We hebben net huisregels voor de salon opgesteld. Dat houdt in dat elke klant, nieuwe én bestaande, 100% 1 op 1 aandacht krijgt. Alleen dan kunnen we bepalen wat de benodigde behandelingen zijn. We luisteren en stellen vragen zodat we achter de wensen van de klant komen. Ook letten we erop dat de klant thuis ook weet wat ze met hun kapsel aan moeten en we raden altijd de juiste producten aan.

WAAROM KOMEN KLANTEN TERUG?

De aandacht die ze krijgen en de kwaliteit die we leveren. Als je klanten na 4 of 6 weken weer terugkomen, weet je dat je het goed hebt gedaan. We gingen op 2 december open en tot op vandaag zijn we steeds druk geweest. Daaraan merken we dat onze aanpak aanslaat.

WELK SOORT KAPSEL SPREEKT JE AAN?

Ik hou van strakke, grafische lijnen, zoals Sassoon die maakt. Ik zoek naar de lijnen in iemands gezichtsvorm en houd ervan om ‘klein’ te werken. Maar als iemand een volle bos lang haar heeft, ga ik voor BIG hair met slag.

MET WELKE ONTWERPER ZOU JE WILLEN WERKEN?

Ik hou erg van de stijl van Chanel. Toen Kirsten en ik de film ‘Coco Chanel’ hadden gezien, waren we helemaal geïnspireerd.

2

FAVORIET HAARPRODUCT

Farouk Systems heeft een Rapid Shine product dat parel en witte truffel bevat. Het ruikt goddelijk en geeft enorm veel glans. Het is een soort glansspray en haarparfum in één.

GRAAG EEN KEER IN DE STOEL

Eigenlijk niemand anders dan mijn klanten, ik zie elke klant als een uitdaging!

NEDERLANDSE VROUWEN

Ach, wat kan ik daar over zeggen … je ziet overal mooie en slechte kapsels, in elk land. En er iets van zeggen, zou betekenen dat ik mijn collega’s beledig. Want elke vrouw heeft een kapper. Zolang het haar van mijn vriendin maar goed zit, hoef ik niet naar andere vrouwen te kijken

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed