HAARkunstenaar Bertus Barbier

HAARkunstenaar Bertus Barbier

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. Dit keer is de beurt aan de eigenzinnige, bevlogen HAARkunstenaar Bertus, mede-eigenaar van barbershop Schoren Haarsnijder & Barbier.

2

Waarom kapper?
Voornamelijk omdat ik een rotjoch was die geen zin had om naar school te gaan, ik wilde alleen maar skateboarden, blowen en muziek luisteren. M’n ouders werden gek van me, helemaal toen ik voor de zoveelste keer van school gestuurd was. Ik knipte in die tijd al m’n vrienden, rockabillies, skaters, punks… Beetje kuiven en hanekammen scheren, nou, daar heb ik toen maar m’n werk van gemaakt, en 26 jaar later vind ik het nog steeds even mooi.

Wat vind je leuk aan het kappersvak?
Ik ben geen kapper he, ik ben barbier, dat geföhn, gekleur mogen jullie allemaal lekker houden hoor. Ik vind heren knippen het mooiste wat er is, elke klant weer een uitdaging om het allerbeste uit iemand z’n haar te halen. Jongens spelen nou eenmaal met LEGO, die willen wat bouwen en dat is wat we bij Schorem doen. Klassieke coupes van de hoogst mogelijke kwaliteit.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?
Door het overweldigende succes van Schorem kom ik helaas niet meer elke dag aan knippen toe,  het bijhouden van de Sociale Media, mail beantwoorden neemt veel tijd in beslag. Leen en ik doen samen met Jelle (Schorem fotograaf) nog steeds alles zelf. De ene dag fotograferen we modellen, de andere zitten we stickers te ontwerpen, we leiden onze eigen mensen op en hebben het geluk heel erg veel te mogen reizen voor Schorem. Ik probeer ook nog steeds een dagje in de shop mee te knippen, ik hou van m’n team en m’n klanten en vind het belangrijk om te weten wat er speelt.

Hoogtepunt uit je carrière?
Schorem!!! Deze winkel past me als een handschoen, de hele subcultuur er omheen, de klanten, ons team, de muziek. We’re living the dream.

Wat is je aanpak bij een nieuwe klant?
Hahaha, dat is echt een kapsalon vraag, ons boeit dat allemaal niet joh, als je als gast bij ons binnen komt krijg je een bak pleur in je handen gedouwt en ben je “one of the guys” er hang altijd een te gekke sfeer in Schorem en iedereen snapt binnen een paar tellen hoe het werkt, zitten, op je beurt wachten en slap ouwehoeren met je buren.  De barbershop is waar je ouwe en nieuwe vrienden ontmoet. Modellenboeken hebben we niet, twee posters aan de muur met zo’n 20 kapsels waar je uit kunt kiezen. Wij hebben geen nieuwe klanten, alleen gasten die nog niet eerder geweest zijn…

Hoe ziet jouw ideale klant eruit?
Ook weer een rare vraag, ideale klanten bestaan helemaal niet, jij moet er voor zorgen dat iemand de ideale gast is, aanvoelen of iemand wil lullen of liever z’n bek houd. Tuurlijk knip ik graag iemand met het perfecte haar om een Pompadour in te knippen, maar als ie uit z’n bek stinkt en alleen maar over z’n bankrekening kan galmen heb ik liever iemand een dokwerker met minder haar waar je mee kan lachen. Ik vind het mooi dat we zonder afspraak werken en daardoor heel veel verschillende mensen in de stoel krijgen. Schorem is zo wie zo een vergaarbak van mensen uit alle lagen van de maatschappij.

3

Specialiteit?
Wij zijn gespecialiseerd in alle klassieke coupes die de tand des tijds hebben doorstaan, maar ik persoonlijk knip het liefst Pompadours, Flattops en Psychobilly kuifen. Wij doen alles met de tondeuze of kam over schaar, hier word het herenvak op traditionele manier uitgeoefend.

Kapsels
Wij hebben een bewuste keuze gemaakt om alleen de klassiekers te knippen, kapsels die niet aand trends en mode onderhevig zijn. Persoonlijk vind ik kapsels die aan een bepaalde (sub) cultuur verbonden zijn het mooist om te doen, Psycho kuiven, Teddy Boy Jelly Rolls, Quiffs Pompadours, Duck Arses… Dat werk, de gasten die hebben ook serieus verstand van hun haar en muziek.

Welke ontwerper inspireert jou het meest?
Ben ik niet mee bezig, Rock ‘n’ Roll in al zijn facetten inspireerd mij elke dag en daarmee ook de look die dat met zich mee brengt, punks, rockers, skins, teddy boys, greasers.

Welk haarproduct zou je zelf op de markt willen brengen?
Wij hebben een eigen product, Reuzel,  wat nu al over heel de wereld word verkocht, Australië, Amerika Azië en Europa. We wilden twee pomades op de markt brengen, een wateroplosbare en een traditioneel vet. De naam Reuzel is een knipoog naar de tijd dat pomades nog gemaakt werden van dierlijke vetten en de geur gemaskeerd werd met geplette appel (dat is ook de oorsprong van het, het franse Pomme betekend appel, geen wonder dat we de pomade ook een appel geur gegeven hebben) De blikjes zijn geinspireerd op de Dapper Dan blikkies uit de film Oh Brother Where Art Thou. Eeb beetje oud en een beetje smoezelig. Het is een product voor barbershops ontwikkeld door barbers. Feitelijk kun je elke coupe die wij knippen ook groomen met een van de twee.

Van wie zou je het haar graag onder handen nemen?
Heb ik ook niet zo sterk hoor, ik knip het liefst mensen die de moeite hebben genomen om naar onze winkel te komen. Tuurlijk zou ik Elvis of Johnny Cash graag geknipt hebben, maar meer om ze ontmoet te hebben dan om het haar.

Ergernis
Ik denk dat we met Schorem best wel aan de wieg hebben gestaan van de hele golf met traditionele kapsels en daar zijn we best wel trots op, ik vind het wel verschrikkelijk om te zien als mensen “proberen” zich zo’n coupe aan te meten en je ziet dat gewoon slecht geknipt is, scheiding op de verkeerde plaats, te hoog opgeschoren, randen in het haar…  Het Herenvak is iets waar mensen (kappers) weer serieus aandacht moeten besteden.

In welke stad zou je een jaar willen wonen & werken?
ROTTERDAM!!!!

Wat staat nog bovenaan jouw bucket list?
Beetje corny maar eigenlijk niks. Er zijn bands die ik heel graag op ScumBash (ons jaarlijks rock-n-roll festival) zou willen hebben maar ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben met wat we bereikt hebben. We maken de meest bizarre dingen mee, vliegen de wereld over, werken op festivals, er is een film over Schorem gemaakt, het ene is nog gaver dan het andere maar het liefst ben ik gewoon een klant aan het knippen in Schorem. Het is ECHT een heel bijzondere plek in de mooiste stad ter wereld. En dan ’s avonds naar m’n vrouw en kinderen, ik ben meer dan dik tevreden.

Bron: WieWatHaar

TOP HAIR

TOP HAIR magazine komt 11 x uit per jaar en is het vakglossy voor ambitieuze kappers en saloneigenaren in de Benelux.

No Comments Yet

Comments are closed